måndag 5 november 2012

I LOVE LED


Batteridrivna led-snöflingor sitter nu med sugproppar fast på insidan av fönstret. Inte så värst tjusiga i sin förpackning, men för 49 kr fick de följa med hem på prov. När mörkret kommer tänder vi flingorna och vet ni, de blir verkligen hur mysigt som helst. Inte det mista tveksamt faktiskt. 

Jag har även köpt batteridrivna blockljus att ställa i alla mina inomhuslyktor. Ingen brandrisk när jag glömmer och inget stearinrinn-risk på golvet. 


Nyheten Stråla har jag inte lyckats få fatt i. Inte än. Fler än jag verkar fallit för konceptet light up with LED. Som tröst köpte jag två amaryllis som nu dagligen växer sig ståtlig.

Så här säger Plantagens växtskola: När stängeln kommit upp bör amaryllisen placeras i ett fönster. Vattna sparsamt och aldrig direkt på löken. När blomningen kommit igång kan du flytta in den i rummet till en svalare plats så blommar den längre. Finns ett bra växtstöd till Amaryllis så att blomstängeln inte välter. Planterar du dina egna Amaryllislökar räkna med ca 10 veckor innan du har fått den i blom.

10 veckor.

I år ska jag köpa en sån där stöd-pinne som Helena tipsade om, för när mina stänger väl blommade förra året (typ fyra veckor efter jul) så gick det inte mer än ett par dagar innan blomskräller välte och gick av. I år är jag redo. Förberedd på alla tänkbara scenarion.

6 kommentarer:

  1. Himla söt slinga. Var har du hittat den?

    SvaraRadera
  2. Så fint med hyacinter också!

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt söt ljusslinga!

    SvaraRadera
  4. Ja LED verkar vara grejen just nu. Mys! Och fina amaryllis. Stöd låter toppen - om de mot förmodan skulle gå av ändå kan du alltid hänga dem upp och ner i fönstret (med stängel och allt). :) Kram!

    SvaraRadera
  5. Vilken fin bild!
    Det var amaryllis-skola på Nyhetsmorgon idag eller igår, minns inte. Men du verkar ha full koll all redan. Lycka till, både med blomning och att få tag på en led-slinga.

    KRam Linda

    Ps. Vad fint du har det med bilder som rullar från IG, hur skaffar man det?

    SvaraRadera