torsdag 11 april 2013

Om någon sa ordet uteliv tänkte jag mest på nattklubbar...


Jag skulle gärna ha en gång med videljungträd, jag visste inte ens att de existerade. Jag har inte tänkt längre än de buntade pinnarna nere på torget. De är ju sagolika i sin helhet. En allé av videljungträd. Tänk va... 


Sen drömmer jag om ett planetringsbord, med installationer av små krukor, stora krukor, verktyg, pågående planteringar och arrangemang. Tänk om någon hade sagt till mig att jag skulle drömma om ett planeringsbord för femton år sen. Vad jag hade skrattat. På den tiden (och ett bra tag efter det) tänkte jag bara på nattklubb om någon sa ordet uteliv.


Olivträd. Förra året skyllde på brist av vinterförvaring. I år har jag löst det. Jag tycker olivträd är bland det vackraste. Förutom magnolia då. Magnolia, är den inte helt magisk? Tänk det här när det blommar. Jag måste tillbaka och följa upp underverket.


Betong, betong, betong. Jag tröttnar inte. Inte heller på arrangemang med murgröna, lökar och sten. Enkelt så till och med jag behärskar det. Fast de där vita rackarna, penséerna, de försöker jag undvika till alla pris. Hu... de verkar hysa ett personlig agg mot mig.


En annan blomma jag inte riktigt kunde hela historien om. Jag trodde ju att alla julrosor var vita. Alltid. Nähä. De finns rosa... Åh. Ett zinkbadkar på hjul (eller?..) med rosa julrosor.

Ja, ni förstår ju själva. Jag gick mest runt och såg bekymrad ut. Mitt uteliv är alltid motsatsen till Zetas. Olika solsystem. Fast jag vill närma mig, med myrsteg. Ett litet steg för människan... Jag vill ta nästa rymdraket och ta med mig lite trädgårdsstoft hem till min egen bakgård.

Jag sökte inspiration och fann den. Enkelt till och med. Det är bara att ta en promenad bort till min närmaste trädgårdshandel, Zeta. Idag hade jag trevligt sällskap också. Jag älskar att gå runt där bland allt det tjusiga, fika i deras magiska café och handla något grönt med mig hem. Idag sökte jag specifikt inspiration inför dagens tema i Fabriken, uteliv och är nu full med idéer. På min banala nivå givetvis.

Idag tog jag rent konkret mest med mig matinspiration hem, ett område jag hanterar lite bättre. Känn på den här! Västerbottenostpanerad lax med potatis, gröna linser, sojabönor, sparris och citron. Känns som det kommer att bli en sommarklassiker i den här trädgården.

Nu är det hög tid för ett besök i Fabriken för att se vad alla flitiga medarbetar har delgivit oss idag. Spännande!

10 kommentarer:

  1. LJUVLIGA BILDER ANNA!
    Zeta är ju Zeta.
    Och du, snart kan du ut och påta, påta, påta i jorden. Hahahaha!
    F*n vad du är kul tjejen!
    Skrattade rakt ut när jag läste din kommentar inne hos Annika. Haha!

    Fina du!
    Nu måste vi boka en date snart.
    Jag äter gärna den där sommarfavoriten i din trädgård ;))
    Om den avslutas med fluff ;)

    Kram
    u.

    SvaraRadera
    Svar
    1. RE: din kommentar hos mig.

      Men Anna. Jag är en donna med många dolda talanger. Hahaha! Lite som hokuspokus-trollkarl liksom.
      När du minst anar det så drar jag fram ett wild-card.

      Nu ska du få höra hur en cityböna som jag kan sånt här. Jag är uppvuxen med en mormor och morfar som hade en trädgård, som i stort sett var ett enda stor grönsaksland. De var självförsörjande på alla sina grönsaker/rotfrukter. Så från 1 års ålder har jag varit med där och 'påtat' i jorden. Följt årets växlingar och lärt mig när och hur saker ska planteras. Älskar det! Att jag sedan har en mamma som mer eller mindre är en en självupplärd trädgårdsmästare hjälper så klart till. Jag har alltid haft ett genuint intresse för växter och natur. Och älskar att få saker att växa och frodas. Läser trädgårdsböcker och googlar när jag vill kunna något om växter. Geeky! Jepp!

      Puss. Du lär dig. Easy-peasy. Ska vi ha lite skola kanske? Vi har ju olika kunskaper att utbyta. Du uteliv - jag uteliv. :))

      Radera
  2. Såklart det var från vackraste , vackraste ZETA ...det är verkligen inspirationsstället nummer ett .

    och nu när du har så nära dit är det ju bara att sätta igång med odlandet ..*ler

    Kram
    Pernilla

    SvaraRadera
  3. Du har ju helt rätt - uteliv hade en HELT annan innerbörd för några år sen! Då var man ju grym på uteliv - det är jag inte riktigt nu. Förlitar mig bara på min trädgårdsmästargranne (mamma)... vilket i och för sig inte är fy skam.

    Superfina bilder! Du bor alltså så nära Zetas? Har aldrig varit där men nästa gång i storstan får det kanske bli ett besök!

    Kramar.

    SvaraRadera
  4. Zetas - ett ställe att älska, men det vet du ju att jag gör vid det här laget :) Synd att vi inte bor nästgårds, då kunde jag komma o humma lite om dina rabatter och så kunde du prova din lakrits/chokladglass på mig.
    KRAM

    SvaraRadera
  5. Hihi, ja det finns uteliv och uteliv! Gillar verkligen Zetas, var på tok för länge sedan jag var där nu. :) Finfina bilder Anna!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Så fina bilderna blev! Och jag tar självklart åt mig en del av äran för det. "Bakom varje duktig forograf står ett trevligt och starkt shopping- och lunchssällskap" ;)

    TAck för igår och jag håller tummarna för att din almenacka är tom på tisdag så det blir lite lakrits- och citronmacarons. Kram

    SvaraRadera
  7. Åh vad jag blir sugen på att göra fint på uteplatsen nu! Fina bilder i fina färger. Trevlig helg! Kram

    SvaraRadera
  8. Nattklubb. Jo, tjena du :) Vackra Zetas! Längtar! Och fina bilder du fick till när du var där.

    SvaraRadera
  9. Åh, Zetas, denna lilla pärla. Blir ruinerad varje gång jag sätter foten där. Men inte ruinerad i inspiration och kreativitet. Älskar't!
    Fina härliga bilder.

    Ha ha ha, att jag inte ens tänkte tanken om utgång!!!!? det säger en hel del om vilket liv man lever nu för tiden. Den som fick ta på sig dansskorna... Stort abstinensbehov av dansgolv och hög musik. Får bjuda upp maken i vardagsrummet i helgen ;)

    Ha en härlig helg och så håller vi tummarna för att värmen kommer
    Kram

    SvaraRadera