torsdag 24 maj 2012

Långhelg i trädgården


Långhelgen gick åt till fika och trädgårdsfix. Jag ansvarade för kiosken och hade ständigt jour vid kaffebryggaren, medan man och svåger grävde, byggde och murade! Men lite plantering mellan bullarna hann jag med. Allt i vitt, pelargoner och de där andra småttingarna som behöver massvis med vatten.


Plastkrukor från Rusta och zinkkannor från IKEA fick bli en liten grupp. Och vår alldeles nymurade trapp blev så fin att det nog ska får stå en lite kruka där också. Bonus är att man nu vågar gå i trappan utan att slå ihjäl sig. 


Harry har fått så mycket fina presenter och här är en till. En alldeles egen hallonbuske! Och då var vi ju tvungna att göra i ordning en rabatt. Så fram med murbruk. Hej och hå! Och för rättvisans skull fick Ester en buske med amerikanske blåbär. Så nu står de där och jag tittar varje dag, blir det några framsteg på bär-fronten? Stora söta blåbär vill jag ha till mina frukostpannkakor, tack.


Och när murbruket ändå var framme passade jag på att gjuta en stycke betongbokstav. E som i enkelt. Fast vi får se. Jag hade inget formgummi (som jag läst att man bör ha) och jag har aldrig jobbat med betong tidigare, så håll tummarna för nybörjartur.


En liten stig av stenar kom till och förra årets dekorationssten ska tvättas och flyttas. I lördagen kom även mannen hem med en så fin present. En överraskning, sa han och sen fick jag komma ut och titta. En maskros-plockade modell rolls royce! Tydligen känd från TV!

Gissa om jag blev överlycklig, nästan lika glad som för doftljuset...

7 kommentarer:

  1. Ogräsplockaren måste du ju berätta om sedan. Jag är riktigt nyfiken på om den fungerar bra.

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad fint du har gjort. Maskrosplockaren har min granne och hon älskar numera att rensa maskrosor. Hon säger att det är som terapi:) lycka till! Kram

    SvaraRadera
  3. Anna. Hur gör man de där bokstäverna? Formen liksom?
    jag är inne i värsta gjutartagen och gjuter rabarberblad så jag måste börja ge bort dem snart ;)
    Och de där bokstäverna är ju bara så coola!!!
    Hur?
    Trädgården - skulle man få önska en liten mer överblick. Även om de där små underbara glimtarna är fina. Så fvårt att få 'ihop' det hela liksom.

    Och du bara måste ju skicka det här tipset till vår kära Annixen, som verkar gå en rejäl match mot maskrosorna :)

    Och så kan du begära löneökning för i morgon ska jag ner och shoppa loss hos din arbetsgivare ;)

    Stora kram finaste Anna!

    SvaraRadera
  4. Så fint du har det där ute! Och vilket E! Jag är impad!

    SvaraRadera
  5. Anna: Skorna är från det där exklusiva märket - du vet - Zara *blink, blink.
    Jamen nu när jag tänker efter är nog hela min outfit på bilden från Zara, Nja, inte de svarta byxorn (jCrew).
    Köpte skorna förra sommaren - men de kommer nog in i år också gissar jag på.

    Du - hahahaha - låt mig gap-skratta. Rabarberblad - överkurs. Hahaha! Det är nog lättare än ditt E. För någon som gjuter saker så skrattar de nog när de hör en liten tjej gjuta rabarberblad liksom.
    Men jag lovar. Kommer jag göra lite fler, bara för att det är så in i bängens kul så ska du få ett. Just nu ligger högen i Småland och kommer upp nästa helg.

    Kram!!!

    SvaraRadera
  6. Guuuuud va fint ni gjort, Händig man och svåger du har, att bara gjuta ihop en superfiiiin trapp sådär, wow!
    Vill se mer av din trädgård, så ljuvlig!

    Och du marängerna är verkligen BUSENKLA att göra, do it ;)

    Kram

    SvaraRadera
  7. Så var vi inne på det där med presenter igen!! Herre vad gör du kvinna? Jag fick allt köpa min egen maskrosplockare!

    Igår frågade jag min karl om jag fick köpa en skottkärra för femton tusen, han skrattade och frågade om jag förstod med vilken avsmak "han med håret i lyxfällan" skulle ha när han såg på mig.

    Ja, det är typ ett svar i vår familj. Tror du jag får en skottkärra när han kommer hem? Knappast. :)

    Så ljuvliga bilder du bjuder på!

    Nu ska jag skrolla vidare och se om jag missat mr liten här någonstans...

    SvaraRadera