söndag 20 mars 2011

Söndagsbilden #11


Macaron är ett bakverk gjort på äggvitor, mald mandel, florsocker och socker. De är biskviformade (runda kupolformade med platt botten) kakor som är några centimeter i diameter, med ett relativt fast ytterhölje och beroende på variant ett knaprigt luftigt eller ett mjukt segt innandöme.
Källa: wikipedia



Min kompis Emelie, säger att det är lätt. Titta bara på hennes rosa kreationer. Att just hon påstår att det är lätt är absolut ingen garanti för att det verkligen är det. Tvärtom. Se det som en utmaning. Hon är en mästare på att baka och på elitnivå må hända att man slänger ihop ett bedårande gäng macarons till 11-kaffet. Festligt, visst. Enkelt, jag är skeptisk.

Småkaka, minibakelse, bakverk. Vad det än är, är det både gott, sött, festligt, romantiskt och superlyxigt! Så vad passade passade bättre än att fira födelsedagen med macarons köpta på Gateau?



Ända sedan jag såg Kirsten Dunst i Sofias Coppolas film, Marie Antoinette frossa i dessa bakverk har jag längtat. Och med detta önskar er en fin söndag och söndagsbilder hittar som som vanligt i Fabriken.

4 kommentarer:

  1. Gud så gott det ser ut! Men jag skulle nog aldrig våga mig mig på att baka dessa små bakelser själv, tur att det finns proffs! :)

    Ha en skön söndag!
    Kram Elin

    SvaraRadera
  2. Tänk, jag stod på Gateau i Enskede och tittade på dem idag. Men jag blev för snål och kom hem med kanelbullar. Nu ångrar jag mig, varför inte söndagslyxa med dessa goda bakverk istället!

    Ha en skön söndag!

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte om jag skulle ha hjärta att äta upp dom, dom är ju så läckra att se på! Kanske om jag själv hade bakat, för då hade dom garanterat inte varit lika läckra heller! :)

    SvaraRadera
  4. Mmmmm, så sugen jag blir!!!!
    Jag älskar Macarones - tyvärr tåler jag inte socker (får sådan huvudvärk) och måste låta bli dem... men ibland tar man huvudvärken bara man får njuta av det söta;)
    Kram J

    SvaraRadera