måndag 10 november 2014

Nu är det jul igen. Julinspiration, del ett


Here we go! Det är måndag den 10 november och hög tid att börja pusha för julen. Ni vet ju själva hur snabbt det går mot slutet och när längtan övergår till hög puls och stressflammor på halsen är man ju helt fel ute. Nä, på halsen ska ett snygga halsband ta plats och ingenting annat. Julen ska ju vara en harmonisk fin högtid utan stress, wifi och dåligt samvete. Därför inleds nu en så kallad nedräkning. 10. 9. 8. 7... en kravlös inspiration vad man kan göra inför julen, om man vill, men också 'Hey, vad fint - det där lägger jag inte en sekund på men kul att titta på'.

Gör en girland av julgranspynt. Fiffigt och fint. Relativt enkelt och barnvänligt pyssel. Jag kommer att återanvända mina svart pappers-stjärnor från Granit i exakt detta syfte.  


Make a plate! Ja, jag erkänner jag tillhör den typen av människa som till varje jul vill köpa nytt porslin. Det går ju inte! För två år sedan åkte jag stan runt och jagade second hand-tallrikar och till slut fick ihop var sin "ny-gammal" tallrik till julens alla gäster. Underbart, men tidskrävande. 

I år vill jag göra egna. DIY och återanvändning. Svinbra kombo. Skriv eller rita på en gammal tallrik. Pennor finns i alla pysselbutiker. Min erfarenhet säger att de man bränner i ugnen sitter bättre än de som självtorkar.  


Slå in paket (note to self) I GOD TID! Kvällen den 23e är inte i god tid. Det är supersent och oftast inte alls så kul. För den här fin idén behövs 1) symaskin och 2) papper och 3) vit penna. Jag har allt. Behöver inte köpa något. Great!  


Lite med tidskrävande DIY, men ack så barnvänligt. Pärlhalsband goes supersize. Sugrör och träkulor. Fint! 


Daniella Witte, hon kan hon. Bloggar numera hos Femina. Min jul är aldrig röd, inte heller hos Daniella. Blir sugen på en mörk gran. Silver och svart känns helt plötsligt befriande efter all mässinghysteri. (dock ett ganska trevligt hysteri) 


En bukett blommor och lite björkris, tänker jag. Finast inomhus och skulle göra en hel vägg glad. 


Julstjärnor i all ära, men jag har tröttnat så på sladdar som hänger och slänger, pappersstjärnor som inte vill hänga rakt etc. Men så såg jag den här bilden. Briljant. Från och med i år hänger min pappersstjärnor över köksbordet, i klunga, utan sladd och hur sneda de vill. 


Jag har tre kartonger med julsaker. TRE KARTONGER. Och nej, det är ingen gammalt tjafs och hemmagjorda tomtar av toalettpappersrullar (utan att lägga någon kreativ värdering i detta fenomen). Nej, det mesta är nyköpt och konsumtionen är högst tveksam. Mitt shoppingbeteende under jul är inte okej. Så... i år tänker jag konsumera extremt lite. Jag tänker återanvände och göra om. Inspireras av allt nytt, men sedan stå tillbaka och vara kreativ på min kammare, i mina kartonger! Att tänka nytt och använda det som redan finns står i min julbibel 2014. Jag tänker investera i omslagspapper (förbrukningsvara) och två nya julkulor till barnen (gör det varje år). That's it!  

Och fina pappret med marmor-känsla kommer från Ferm Living. 

Bildkällor hittar ni i min jul-pimterest-mapp

2 kommentarer:

  1. Ha...! Jag skulle va glad om jag bara ville köpa nytt porslin varje jul... Jag känner suget efter nytt porslin till typ varje gång det kommer gäster. Jag vet. Sjukt beteende. Som tur är så lyckas jag ju oftast hejda mig själv. :)

    SvaraRadera
  2. Åh! Vilka fina paket! Symaskin, penna och papper alltså

    SvaraRadera