torsdag 8 augusti 2013

Tobleroneparfait, en perfekt avslutning på kräftskivan


"..försvinnande god efter salta kräftor" löd underrubriken i senaste Allt om Mat. Som efterrättsansvarig (inte så ovanligt) nappade jag på den texten. Snygg bild är en förutsättning för att jag ska gå igång på recept och där brukar tidningen numera levererar på samma höga nivå som Elle mat och vin.


Men sommarens nya loppisporslin serverades dessert på en av sommarens härligaste kvällar. Fint väder, härliga vänner, bedårande barn och god mat.

Tobleroneparfait, 

(10-12personer - yeh right...! Vi slukade den på fyra vuxna och tre barn)

250 g toblerone
6 äggulor
1 dl socker
5 dl grädde

Vispa grädden löst. Smält chokladen i vattenbad. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner chokladen i äggblandningen och sist i med grädden. Lägg i plastfolieklädd form i frysen minst 6h (eller över natten).

Ta fram minst 30 minuter innan! Servera med choklad-, kolasås och färsta bär.



8 kommentarer:

  1. Tack för det tipset! Ska testas!

    SvaraRadera
  2. Tack! låter så gott!

    SvaraRadera
  3. Och jag faller vidare för dina bilder!!! Som ett domino :)
    Ser fantastiskt fint och gott ut!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  4. Åh så gott det låter och ser ut. Tusen tack för recept och tips. Visst är det ofta så att desserterna inte räcker till så många som det står ... ;-)

    SvaraRadera
  5. Åååå Anna, detta är den perfekta efterrätten! Och dina bilder så sjukt fina!

    SvaraRadera
  6. DU satte bilden och utförandet du med! låter som något helt i min smak.

    SvaraRadera
  7. Mmmmmmmmmm!!! Tack för tipset :D Och trevlig helg!

    SvaraRadera
  8. Tackar tackar! Men varför läste jag inte receptet ordentligt första gången för!? Då hade jag ju sett att den helst skulle göras idag, för att ätas imorrn. Grrr! Blir till att fixa direkt imorgon bitti då.

    SvaraRadera