onsdag 30 oktober 2013

Om jag bara skulle kunna baka en enda kaka


Det finns kakor och så finns det kakor. Jag håller med min man, en nybakad sockerkaka med ett glas mjölk kan i teorin vara helt himmelskt. Men ärligt, inte i praktiken. Är du fem år eller? Ett glas mjölk. 

Nepp, sockerkaka befinner sig inte ens på min prispall, inte heller kladdkakan eller kanelbullarna. Däremot en bär eller äppelkaka - guldmedalj. Om vi inte ska gå ner på nästa nivå och snack botten, smet och tre olika moment i fyra olika bunkar, typ cheesecake eller cupcakes. Nä, då skulle jag välja äppelkaka med en glass, sås, grädde eller what-ever. 


Så min pokal går till den så kallade tupp-kakan. Jag har verkligen ingen aning om varför detta manliga namn, kan det vara för att den är enkel, sköter sig själv och lätt att tycka om. Om vi nu lämnar den här spekulationen innan detta inlägg blir en ofrivillig hyllning till mannen och i stället går vidare till det busenkla receptet. Voilà!

Tuppkaka med äpplen
Smält 150 gr smör i kastrull,
blanda med 1 1/2 dl socker, låt svalna.
Rör i 3 dl mjöl, 2 tsk bakpulver och 1 1/2 dl mjölk.
Bröd formen, häll i smet, skala, skiva äpplen och tryck i smet.
Ös på med kanel och kardemumma. 

Ugn på 175 grader i ca 30 minuter.


Och för er som redan noterat mina kökshandukar är svaret på frågan Åhléns

3 kommentarer:

  1. Ser ljuvlig ut!!!
    Men, håller med om att kakor och mjölk är ljuvligt :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Cours Napoleón - Oh my goodness så vackra bilder! Tuppkakan har ju tuppkam ju - gottigt. Så länge sen jag besökte dig nu. Jag har blivit överinspirerad och besöker sällan bloggar mer. Inspirationen vill inte riktigt rinna ner ordentligt i tratten...men snart kanske. Är du på Instagram? Där finns jag;-) Ha de så gott så länge, kram! Noamaja

    SvaraRadera