lördag 27 november 2010

Söndagsbilden #47


När jag var liten gick jag i musikskola. Första söndagen i advent innebar stor konsert i domkyrkan. Den fjärde söndagen före juldagen och första dagen i kyrkoåret. En stor kyrkodag. Vi hade tränat i veckor, slitit på kvällstid och dagtid, övat stämmor och in- och uttåg. Välstrukna skjortor och håret i rekorderlig tofs. Allt var oerhört disciplinerat och måhända aningen gammeldags. Så gammal är jag ju inte. Sen kom lucia, och samma visa om igen. Fast ny repertoar, utsläppt hår, levande ljus och Händels - Hallelujakör ur Messias. Jag minns att vi sjöng sjustämmigt.

Trots att jag då upplevde framförandena som ganska stränga (så pressat en 12-åring nu kan uppleva sin vardag) så kommer ändå längtan till adventsgudstjänst med Bereden en väg för Herran och Hosianna infalla sig idag. Första söndagen i Advent.

Så jag önskar eder en fröjdefull Advent!
Ska skynda mig att slå på TVn, kanske står det en välstruken barnkör och sjunger stämmor.

1 kommentar:

  1. Vilka fina siffror du hittat till adventsljusen! Mina från förra året har gått sönder och jag hittade inga jag gillar i år så det blev adventsljusstake utan siffror.

    Och nej, jag missade loppisen på Scoutgården igår. :-( Däremot kom jag precis hem från megaloppis i Solnahallen idag. Så loppisfynden kommer på bloggen under kvällen. Nu är det ut i pulkabacken som gäller! :-)

    SvaraRadera