måndag 16 april 2012

Oeufs en cocotte


Som redan känt gillar jag ju frukostar. Av alla de slag. Här kommer en ny favvo.

Ägg Cocotte är ägg bakade i vattenbad i ugnen några minuter, tills vitan är fast och äggulan fortfarande rinnande. Perfekt till frukost eller på brunchbordet. Receptet nedan är ett grundrecept, men det är supergott att addera rökt lax, parmaskinka eller örtkryddor. Man kan så klart göra tusen varianter och tjoffa ner lite vad som. Nästa gång ska jag testa med sparris nu när det är säsong. Jag kommer aldrig att glömma this one med rökt lax på ljuvliga Café Gitane i New York.


Jag gjorde i mina fina födelsedagspresenter aka minigrytor från Le Creuset.

Detta behövs till 1 portion:
smör till formarna
Salt/peppar
1 ägg
1 msk grädde
riven parmesan (... eller annan ost, eller ingen ost, men fy så trist!)

Sätt ugnen på 200 grader. Smöra formen. Knäck ett ägg per form. På med 1 msk grädde, riven parmesan & salt/peppar.
Ställ formen i en större ugnsfast form och häll på kokande vatten tills det når till hälften av den lilla formen. Baka i ugnen i ca 7-10 minuter tills vitan är fast men gulan fortfarande är lös.

Servera pronto!

4 kommentarer:

  1. Gahahhaaa....vill ha! Och dina bilder gör ju att man bara ryser av välbehag :)

    Tack gulligaste för hälsning hos mig. Jag blir så glad...

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  2. Spännande recept, jag har aldrig provat att göra ägg på det viset. Tack för inspirationen! Dina bilder är helt ljuvliga och grytorna supersnygga. Vill ha!

    Ha det fint!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. men oj. vilken komplicerad frukost ;)
    jag som är nöjd över att jag får till en smoothie - typ ...

    och du, gick förbi ett fint skyltfönster idag. visst måste det vara en liten E som är i ramarna?

    kram ... och oooooh, den 16!
    lycka till (om det nu blir nu)

    SvaraRadera