måndag 17 oktober 2011

Mer baler, tyll, korsetter och 1800-tal


I helgen har jag läst bok. Förutom en å annan spontan fika och ett besök hos Rackarungar är det i stora drag är läsning i princip det enda jag har sysslat med. Jag trevade mig igenom några enstaka (typ tio) sidor (minns ni att jag skrev att det verkade lovande) för att nu fullständig explodera under helgens två dagar. Jag läste medan jag lagade mat, jag gick och la mig oförsvarbart tidigt för att läsa och jag satt i baksätet och läste på väg till affären (som tar 5 minuter – att gå).

Vad fick mig så fullständigt besatt? Jo, siden, tyll, håruppsättningar, överklass, 1800-tal, korsetter, bortgifte, grevinnor, missuppfattningar, bal på Operan, skördefester i fransk slottsmiljö och pryda, broderande kvinnor underordnad sina män i en läskande kärleksfull historia helt i klass med Jane Austen (tar jag i för mycket nu kanske?).

Simona Ahrnstedts debutroman Överenskommelsen lämnar i alla fall en romantisk drömmare som jag rödgråtan och full av längtan efter mer kärlesromaner i den här klassen.

Har ni några tips – jag tror nämligen old fashion kärlekshistorier är precis vad jag behöver den här hösten.

5 kommentarer:

  1. Åh, det tipset tar jag till mig - är förtjust i den typen av böcker som motvikt till alla deckare och biografier jag slukar. :-)

    SvaraRadera
  2. Ha ha, du é la rolig :)
    Tänk om man kunde få lite av din läslust ;)

    SvaraRadera
  3. Alltid härligt att hitta såna böcker! Å vad jag älskar att läsa då :-)

    Kram Elina

    SvaraRadera
  4. En maskeradidé kanske? Så där läste jag Twilight-böckerna. En månad till nästa film nu. Jag vet att du längtar som jag. Puss

    SvaraRadera
  5. Min kompis hälsar att tavlan är gjord av Lisa Löfström av Edholm Ullenius, de gör tydligen en hel del grejor för ikea också..

    Kram Malin

    SvaraRadera