måndag 27 augusti 2012

Vilken soppa!




På Instagram kan man följa taggen #matinspo2012 vilket gör vardagsmaten lite, lite roligare. En av mina vardags-quick-fix är soppor i alla de former. Uppskattas av både liten som stor (förutsatt att det finns bröd till). För att undvika överdos på mack-fronten kör vi dagis-regeln; först soppa - sen macka.

Recept:
Fräs lök och vitlök i kastrull. Addera två hönsbuljong och 1 1/2 dl vatten. Koka upp. I med ca 3 dl frysta gröna ärtor. Låt koka en stund. Mixa.

Värm soppar på spisen igen och tillsätt salt, peppar och valfri mängd crème fraiche. Spä ut med vatten för önskad konsistens.

Servera med mynta-fraiche: crème fraiche med örtsalt, vitlök och finhackade myntablad.    

7 kommentarer:

  1. mums. ska jag göra ikväll. och pannkakor till barnen. ;)
    ett glas bubbel till soppan, schlurp! (well kanske inte ikväll då men ...)

    SvaraRadera
  2. Soppor är nog en av de mest underskattade sakerna. Så enkelt och så gott! Hösttider är sopptider så det här receptet ska jag lägga på minnet. :)

    SvaraRadera
  3. Åh, vad gott! Jag var ingen sopperson förr.. men gubben min har soppfrälst mig.
    Och ärtor som är så gott !Detta måste testas! Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Ooooh, det lät gott. Ska komma ihåg var jag kan hitta receptet! :)

    SvaraRadera
  5. Åh, den vill jag testa! Behöver lite nya matidéer. Och myntafraiche lät ju fantastiskt till en massa saker. Har jag sagt att jag saknar dig? Puss

    SvaraRadera
  6. Åh så gott, vi brukade ha sån soppa på vårt kafé :-) Kram Elina

    SvaraRadera