söndag 18 november 2012

Söndagsbilden #46


Jagtänker mycket på julen. Antar att det är det man gör så här års. Om man gillar julen.  Jag tyr mig till det bruna - läderbruna - hållet, åt zink, åt trä, plåt och silver. Sen ser jag guld och vitt, blir förälskad och funderar på att tänka om. Sedan tillbaka. Det lugna. Inga starka färginslag. Så kommer Åhléns katalog, så fin den är. Julen i blått, rosa, rött och lila. Och lite orange. Trekant eller gran. Ögat ser det som de vill se. Fint är det i alla fall. Hela katalogen.
 

Sedan är jag tillbaka i Lantlivs-miljön och vill ha vitt i alla dess tänkbara nyanser. Från vanilj till grädde, kitt till risgrynsgrötsvitt, och sedan, tillbaka igen. Tillbaka till ruta ett.


Efter ett besök på Zetas är jag övertygad. Det är som att välja glasögonbågar, man ska gå på sitt första val. Alltid. Brunt och zink. Vitt och silver. Grått och natur.

Och snart är vi där alltså, mitt i den färglösa julen. Färglös måhända, men säkert ack så glimmande fin. Jag har inte hunnit titta in i Fabriken och dagens bild än, men jag gissar att det finns en del stakar, ljus, blomster, julsnack och ändå är det två hela veckor kvar till första advent. (bara två veckor!!) Det finns säkerligen en hel del annat fint också, för er som inte tillhör den jultokiga skaran.


15 kommentarer:

  1. Bara två veckor, alldeles galet! Och på torsdag blir det glöggfest! Jag längtar redan. Kram!

    SvaraRadera
  2. Du har helt klart valt rätt, tycker jag.
    Själv trodde jag att jag hade pyntet och färgerna klart för mig (vitt, grått, trä, natur) men sen plötsligt har jag sett en herrans massa bilder med fin-fin jul i svart, de senaste dagarna. Hmm... får fundera lite till, men jag kanske ändå går på ditt glasögonbåge-råd. Kram

    SvaraRadera
  3. Det bruna blir min melodi med. Inhandlade just på Zetas kulor i matt silver guld och brons som. Kombinerar dem med förra årets bruna träkulor, stjärnor och lite näver.

    SvaraRadera
  4. Hihi, jag känner igen mig. Velar fram och tillbaka jag med. Slog i alla fall till på Rustas julkolor i rosa, beige och vitt (tips från Weronica) så lite pastell blir det hos mig. Gillar verkligen de svarta stjärnorna. Synd (eller kanske tur) att Zetas är så långt bort. Kram och ha en trevlig vecka! Kram

    SvaraRadera
  5. Fina pyntsaker i lådorna och bara lådorna är fina. Här blir det inga nya saker jag kör med mina gamla och ev. något nyloppat för det kan jag gå med på. Kram Pia

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder! Älskar stjärnor ;-)

    SvaraRadera
  7. Låter inte alls kul, det där med ICA-kassarna under ögonen och söt-Harry som inte sover. Och nej, jag tänker inte alls att du ska gå och lägga dig. Vet allt för väl hur det är att ha en massa projekt i huvudet och roliga saker man vill hinna med. Sömn är alltid det som rationalliseras bort till förmån för annat kul.

    Hör av dig när du har tid (och kanske framför allt ork), så kan du få komma hit på en (eller fjorton) kopp kaffe och pepparkaksmacarons.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hoho Petra. Jag har lite tid och lite ork massa lust men tok för många mil att åka... men annars hade jag snott åt mig det fina erbjudandet. Nä förresten, inte snott, Anna behöver det nog antagligen mer än mig :) Men jag skulle vilja följa med.... hihi

      Radera
  8. Saida, Saida fina Saida. Du kan och vet allt. Det är ju just de tonerna som julen bör gå i...Hemma i alafall. Borta njuter jag gärna av färg och mycket av allt. Faktiskt. Men inte hemma hos mig;)

    kram och hopp om att John Blund gör sitt jobb ordentligt ett bra tag framåt nu ♥

    SvaraRadera
  9. Jag har inte riktigt fattat att vi börjar närma oss december. Och har inte börjat fundera så mycket på färger. Har pysslat lite med tidningspapper, på gamla julkulor.

    Men tack för inspiration, ska leta upp slingan till balkongen nu iveckan, till att börja med

    Ha en trevlig start på veckan. // Lissen

    SvaraRadera
  10. De där stjärnorna ser jättefina ut!

    SvaraRadera
  11. Fint fint, men hos mig går ju som alltid julen i rött och guld. Det hör liksom till, för mig alltså. Och så mormors virkade vita snöstjärnor i granen.

    SvaraRadera
  12. Det kommer bara vissla till nu så är det jul! :-)

    SvaraRadera
  13. Jag är fortfarande i förnekelsestadiet. Det har varit så mycket annat av mer kalasig karaktär att jag inte hunnit tänka på julstämning. Men jag gillar verkligen jul och allt som hör till. Och färgval... Det kan bli röda gardiner i köket i år men i övrigt blir det nog som för dig, mer nedtonade val. Fint det med!

    SvaraRadera