onsdag 11 juli 2012

Att vänta elva år på ostörd semesterläsning


På landet är det blommor överallt. Små arrangemang, små krukor, buskar och gud-vet-vad som svärmor gödslar med kärlek. Tills barnbarnen kommer. Då flyttas fokus till kidsen. Blommorna får kärlek (läs: vatten) när barnen slocknat. 

Kanske hinner jag kasta mig i en solstol och läsa lite. Skynda mig att läsa ett kapitel innan något annat dyker upp. Någon som att mata, leka, trösta, blåsa, omplåstra (högtryck på plåsterförbrukning nu) och läsa sagor, vilket inte är den typen av läsning jag syftar på. 



- När ska man få läsa på semestern igen då, frågade jag min far häromdagen. Du borde veta, du har ju haft två småbarn. 
- När de sover, mumlar mamma från andra rummet.
- Om si sådär elva år, svarar pappa.

Jag tror att jag väljer det första alternavet. För att vänta elva år känns inte aktuellt just nu när jag äntligen fått tillbaka lässuget.

11 kommentarer:

  1. Finaste bilderna. Hoppas du får en stund för dig själv och en bra bok. :)

    Kram från mig.

    SvaraRadera
  2. Hej hej!!

    Jag känner likadant:) Men alla säger att tiden med småbarn går så himla snabbt...Det jag längtar mest efter är att få sova...och ligga i sängen en hel dag och läsa tidningar och kanske kolla på en dålig film med Sandra Bullock.... men tills dess så läser vi väl sagor och är tacksamma över sovmorgnar som varar till 06.30...

    Ha en härlig dag med dina små!

    SvaraRadera
  3. Hm ja läsa är svårt när man har små. Och just på sommaren blir man ju så förbenat lässugen. Jag kör en hel del med ljudbok. Fungerar bra när jag ändå hänger en tvätt, diskar, byter blöjor eller ska sova. Men jag vill ju helst ha tid för en "riktig" bok.

    SvaraRadera
  4. Att läsa när man är i sällskap med de där två somgav dig de olika svaren är ett bra alternativ som du får presentera för dom tycker jag! Fast då måste du ju gömma dig förstås. Och sätta in ett par öronproppar ;)

    Kram Tina

    SvaraRadera
  5. Nej 11 år kan man ju inte vänta...inte så mycket som slår att läsa på kvällen när man är inte i ett "läs-flow". :) Härliga bilder från landet! Kram

    SvaraRadera
  6. Älskar läsning, funkar samtidigt som vardagsmaten lagas typ makaroner och köttbullar, obs inte pannkakor, dom blir väldigt mörka...Själv brukar jag fantisera om läsning i en solstol typ på Sardinien med en drink i handen och poolen bredvid, känns dock väälädigt långt bort ; )
    Malin

    SvaraRadera
  7. Jag har min guldtid på kvällarna. Ofta när min man är på golfbanan och barnen lagt sig. Då tänder jag ljus och tar fram en bok eller tidning och häller upp ett glas vin. Det är fina grejer det där. Elva år, det kommer rusa fram ska du se...
    Kram!

    SvaraRadera
  8. ...hmm, jag tycker nog att 11 år verkar stämma rätt bra. Ialllafall om man menar den där totala avslappningen med en bok...
    Kramar

    ...trist skrivet va? :)

    SvaraRadera
  9. Den som väntar på nåt gott... ;-)

    SvaraRadera
  10. Jag tycker du gjorde ett bra val för om elva år längtar du skert tillbaka till semestrarna tillsammans med dom små barnen.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Alltså, jag bara sitter och funderar på hur du hinner allt? Du kanske kan dela med dig av några tips :) Om du ska läsa när barnen sover funderar jag över hur du gör för att hinna din fina blogg. Har ditt dygn fler timmar än mitt kanske? Och jag vet ju att du har en liten att ta hand om också. Sover han hela nätterna? Oj vad många frågor. Egentligen behöver du inte svara alls. Jag ville egentligen bara säga att jag är så jäkla imponerad av dig och din energi. Du är en sann inspirationskälla! Tack Anna!

    Kram Linda

    SvaraRadera