onsdag 24 oktober 2012

Barcelona, del 2 (äta gott)


Spanienresan som ägde rum för tre veckor sen börjar kännas avlägsen nu, men någonstans där inne vill jag tro att mina depåer är lite, lite extra laddade tack vare allt underbart som hände under dagarna i Barcelona. 

Äta!
Barcelona är ju the place to be om man vill äta gott i härliga atmosfärer. Det finns verkligen obegränsat med ställen som både tilltalar ögat och smaklökarna. Ett av mina viktigaste tips: håll er borta från Ramblan, där ramlar man rakt ner i turistfällan - plums! 

Det finns två ställen och en maträtt man absolut inte får missa när man besöker Barcelona. Egentligen erbjuds det samma meny (samma ägare) men miljöerna skiljer sig åt och maträtten är givetvis; tapas. 

Detta briljanta påfund av perfekt social mat där alla kan äta sig mätta utan att i förhand bestämma vilket smak man är mest sugen på. En rätt med tusen smaker. Tapas, pinchos, montaditos, kärt barn har många namn. För mig är de alla tapas, med eller utan pinne. 

Tapas!
Ciudad Condal, Rambla de Catalunya, 18
Cervecería Catalana, Carrer de Mallorca, 236


Nytt och fräscht!
Nere vid hotell W ligger en mängd nya strandrestauranger väl värda ett besök, inte bara för den härliga omgivningen, men självklart är det strandnära läget något man får betala extra för och som ibland kan vara värt varenda extra euro.


Att aldrig bli besviken!
Grupo Tagaluz är alltid bra. De har elva restauranger i Barcelona, men jag har långt ifrån testat alla. Det senaste tillskottet i familjen är Mordisco (gröna fasaden med bokstäver), som betyder mumsbit. Där står rena smaker och och familjär stämning i fokus. Vi möts med öppna armar som på de flesta ställena trots att vi gör entré med två barnvagnar. Vi omges av delikatesser på väggarna och en matsalsrum som ser ut som någons inglasade veranda. Mysigt var ordet. Äter lammracks med rosmarin och en dessert som tar mig till himlen.

Bar Lobo är en annan favorit som jag numera hunnit med vid varje Barcelona-besök (på samma gata som La Xina.  Så även Aqua (nere vid stranden), Tragaluz som ligger i samma entré som Elj apo nez, på samma gata som Mordisco.

Grupo Tragaluz, man blir sällan besviken på varken mat, inredning eller service.


För den som vill fördjupa sig finns det fler bilder här från La Xina och här skrev jag om Bar Lobo.

4 kommentarer:

  1. Jag skulle väldigt gärna åka till Barcelona. Många pratar gott om den staden. Dina bilder och text inspirerar ytterligare :)

    SvaraRadera
  2. Härligt det ser ut! Nu längtar jag till vår resa till Budapest mer när jag ser dina bilder! Kram Nilla

    SvaraRadera
  3. Nä, jag blir inte alls hungrig eller sugen på att åka till Barcelona. Inte alls... ;)

    SvaraRadera
  4. Åh det ser fantastiskt ut! kram

    SvaraRadera