torsdag 11 oktober 2012

Torsdagstema: Höstens moodborads


I hemmet. Första tanke inför hösten var svart, vitt och natur. Som ofta. Stilrent, fast med hårda kontraster, mörk bakgrund och en utstickande klar accentfärg. Jag tror alltid att jag vill dra dit, jag inspireras av sådana bilder, men sällan, oj, så sällan står mitt val slutligen i närheten av detta. Jag vill liksom alltid ha det lite mjukare, lite mer grått, lite rosa, ljusblågrönt och lite mer mönster.

Men en sak är säker. Jag vill inte murra till det än. Nej. Jag vill väga upp mörka nyanser med ljusa färger, de så kallade smutsiga pastellerna. Länge till. Kanske alltid.


I garderoben. I år har jag sett så mycket vinrött och kaki att fingrar går av sig själva mot dessa nyanser, och då menar jag inte bara nagellack utan egentligen främst i garderoben. Visst kommer det att smitta av sig på inredning och vi kommer förmodligen att se kuddar och mattor i dessa nyanser om inte redan, ganska snart också?


Den mest använda lacken i samlingen är Rivegauchegreen (605), Burgundy Diva (406), Beige Boheme (107), Luxembourg Garden (608).


Utomhus. Hösten 2012. Året då jag satte mina första lökar. Ett litet steg för mänskligheten, men ett gigantiskt steg för fru Sylvan. Det blir doftstarka saker som rådjuren inte tar och i vår kommer jag vara stoltast av dem alla. Om de vill förgylla min trådgård med sin prakt, förstås. Nu förgyller i stället ljung, kål och kärleksört - samtliga i färgskalan ovan.


Inomhus. Få har missat min fäbless för bakning så fort jag har en sekund över. Anledningarna är många, men den korta tillfredsställelsen att ha lyckats är nog starkast. Efteråt får man utöva flera av mina andra intressen såsom äta, fotografera, samtala över en fika och umgås. Jag kan redan nu fantisera om julens alla självklara bak, där pepparkakshuset högt upp över på listan av uppskattade aktiviteter. Något vi gör tillsammans. Men innan dess kommer det bakas många äppelhistorier (och många mustiga grytor) innan vi öppnar dörren och släpper in julen.


*
Hoppas att ni gillade mitt bidrag. 
Nu ska det blir så spännande att ta en titt på höstens moodboards inne i Fabriken

25 kommentarer:

  1. Det är ju så här en mood board ska se ut! Vilket praktexemplar! Snyggt Anna!

    SvaraRadera
  2. Jag trycker på gillar! Roligt att följa med i dina tankar och fina bilder. Bra jobbat!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Urfina bilder och roligt att läsa också.
    Ha det finfint.
    Anette

    SvaraRadera
  4. Åh så fint!
    Jag tänkte strunta i allt i går kväll när jag kom hem och insåg att ljuset var borta sen länge.
    Men jag gick på det ändå och därav den dunkla belysningen :-)

    SvaraRadera
  5. Jättefint! Jag är så imponerad av hur du får ihop alla dessa färger, det blir så snyggt. Hur mycket jag än försöker välja färg i kläder och inredning så blir det inte bra. I bästa fall stannar det i butiken, i sämsta hamnar det på Blocket :)

    SvaraRadera
  6. Härligt att kika på din tolkning av höstens moodboard.
    Kramar från Maria

    SvaraRadera
  7. Hur skulle man inte kunna gilla ditt superfina bidrag;) Kram

    SvaraRadera
  8. såå fint. Underbar tolkning och visst är det mycket vinrött och kaki på modet. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  9. Vilket genomarbetat bidrag! Många tankar och idéer och flera lite okonventionella ingredienser.

    SvaraRadera
  10. Vilket vackert armband. Var hittar jag det? //Emma

    SvaraRadera
  11. OM jag gillar ditt bidrag? I love it! Du ger fantastisk inspiration. Kram. Karin E.

    SvaraRadera
  12. Haha. Anna. Du är löjligt bra. Från att inte ens ha en ide, till detta fulländande inlägg. Alltså, jag säger bara det. B r a v o .

    (haha...ingen aning om vad jag ska hitta på...haha...;)

    kramar & beundran från din kompanjon

    SvaraRadera
  13. Vilka fantastiska bilder och vad kul att det är lack i ditt också ;) Gillar att det händer så mycket i dem också, armband runt lök t.ex. Fina fina färger!

    Är det inte en OP som sticker in i ena hörnet där uppe? Bara lite?

    SvaraRadera
  14. Wow Anna, vilken fin moodboard och härligt skrivet. :) Jag kan känna igen mig i massor. Jag har också en viss förkärlek för vinrött och säkert snart också kaki. Kul att satt lökar - lovar att du inte kommer att ångra det i vår. Kram!

    SvaraRadera
  15. Vilket härligt moodboard du visar upp! Fantastiska bilder! Jag har börjat gilla hösten mer och mer! Tycker det är så fint med alla färger och njuter av den krispiga luften ute!

    Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  16. Fint komponerat och fina färger!

    SvaraRadera
  17. Anna... du har gjort det igen. Jättefin moodboard! Och tack för utfärliga nagellackstips! Beige Boheme hade jag ju redan och det är en riktig favorit. Men när jag stod i affären idag och Loreals lack bara kostade 39 kr slog jag till på två av de andra du tipsar om. :)

    SvaraRadera
  18. Ljung, kål och kärleksört - just lovely. Och ett härligt ljus i bilderna!

    SvaraRadera
  19. Jäklar vad fint du har gjort här! Så snyggt i headern och även med matchande länkar för Pinterest och Bloglovin. Måste erkänna att jag inte vet vad Pinterest är...?? Och så snyggt mood board.
    Den översta annonsen du har hos dig, alltså över headern. Hur får du till den, genom vilket företag?

    KRAM Linda

    SvaraRadera
  20. Åh så kan man ju också göra, live liksom. Suuuuuper fint!

    SvaraRadera
  21. Fin fint Anna!
    Gillar upplägg och färgskala, helt rätt och helt i min stil!

    Kram kram kram

    SvaraRadera
  22. Underbar moodboard!
    Jag sörjer lite att jag inte hann få till någon moodboard till denna veckas tema, då jag strävar efter att bli medlem i Fabriken igen, men jag kommer igen, nästa vecka.

    SvaraRadera