torsdag 4 oktober 2012

Torsdagstema: kök/porslin




Det roligaste med att handla är när man faktiskt använder och i efterhand gläds över sina inköp. Jag är full av självkritik när det gäller att konsumera onödiga saker, även fullt medveten om att jag tillhör den sorten som ibland lättar på shoppingbälten lite väl frekvent. Garderoben är ett mycket känsligt ämne, likaså nagellackshyllan.

Porslin däremot. Även om jag, även där, kan göra ett och annat inköp utan större behov, är jag mycket duktig (om jag får säga det själv) på att använda och variera mig. Hos oss finns det ingenting som heter fin-porslin. Desto finare, desto bättre, och desto mer använder vi.

Nya koppar blir ofta placerade på front row aka de öppna hyllorna för att påminna om sin tillgänglighet.

Just nu är det allt blått som gör mig extra glad. Hela Blå Eld med koppar, tallrikar, stora fat, små fat och till och med en liten bedårande mjölkkanna. Loppisfyndade assietter och koppar. Och så mockakopparna som får mig att vilja dricka mer espresso än någonsin.

Fatet som Ida, på Crème de la Crème har gjort, som jag hade turen att vinna. Lyllo mig! Och så servetter från Zara Home. Dessa i bomull stod på inköpslistan, och dessa i papper.

Fler bidrag från köket hittar ni i Fabriken.

13 kommentarer:

  1. Himla fint hela rasket! Och visst skall man ta fram och använda. Absolut!

    SvaraRadera
  2. Blå Eld kan ju få en att gå bananas vilken dag som helst! Tjusigt!

    SvaraRadera
  3. Underbara bilder! Jag behöver nog lite mer blått porslin hemma hos mig, och definitivt ett våningsfat.
    /Carolina

    SvaraRadera
  4. Oj så mycket fint! Och det är klart att man ska använda det man har, annars har man ju ingen glädje av sina inköp. :)

    SvaraRadera
  5. Vackert. Min farmor hade detta porslin. Vilka minnen du väcker! Hos oss finns heller inget finporslin. Det fina i vardagen måste man ta tillvara. Kram!

    SvaraRadera
  6. Ljuvligt porslin!
    Håller med dig, det man har ska absolut användas! Vad är det annars till för glädje, om det står instängt i ett skåp?

    SvaraRadera
  7. Du är alltså så vuxen att Blå Eld används...
    Å. Ska nog hämta ner min i helgen :)

    Vill se massor från Barca, det får vi va? När ni är hemma?

    Kram!!!!

    SvaraRadera
  8. Snyggt, blått är flott och klart man ska använda det i vardagen. Det är det där lilla extra som räknas. Ha det bra./Anna

    SvaraRadera
  9. Vilket fint porslin, vi måste nog också börja använda vårt finporslin lite mer i vardagen, sätta lite guldkant på vardagen helt enkelt.

    SvaraRadera
  10. Oj, så fint! Det är bara att konstatera att det är något speciellt med blåvitt porslin, man kan helt enkelt inte få för mycket av det. Och finporslin är absolut till för att användas, tänk att kunna förvandla en vanlig tisdag till en fintisdag med hjälp av några vackra tallrikar!

    SvaraRadera
  11. Så mycket fint blåvitt porslin! Jag har samlat på mig endel blåvitt i sommar :-) Ha en fin helg. Kram Elina

    SvaraRadera
  12. Underbara bilder! Vackra färger! Här har du en till som inte vet vad finporslin är :)

    SvaraRadera
  13. Blått och vitt, en riktig klassiker. Vackert!

    SvaraRadera