måndag 29 oktober 2012

Johannas glassmarängtårta


Vi tittar gärna på Halv-åtta-hos-mig. Käck Helge Skog-humor i kombination med matlagning och (ostajlade) hemma-hos-reportage! Addera dukningstips på det. Bingo! Programidéen är briljant om du frågar mig.

För några veckor sen var de på besök i Motala och hos Johanna. Hela hennes meny med pilgrimsmusslor, lammracks och till sist, marängtårta var fantastisk. Helgen därpå lagade jag både hennes dessert och hennes smördegsinbakade potatispuré.

Tårtan var både enkelt, god och snygg, dessutom en perfekt dessert som går att förbereda. Jag bytte ut mandeln mot mandelmjöl och kapade ett moment, dessutom blev det mörk choklad istället för daim.


Glassmarängtårta, ca 10 port.

Maräng
3 st äggvitor
150 g strösocker
150 g mandelmjöl

Glassfyllning 
3 st äggulor
0.5 dl strösocker
3 dl vispgrädde
100 g mörk choklad
1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggvitorna hårt och tillsätt lite socker i taget och fortsätt vispa. Vänd ner mandelmjöl med slickepott. Häll ner smeten i en form med löstagbar kant. Sätt in i ugnen i cirka 25 minuter.

Låt botten kallna.
Hacka chokladen (daim i originalreceptet). Vispa äggulorna och socker luftigt. Vispa grädden och vänd ner i äggulesmeten tillsammans med choklad och vaniljsocker. Häll smeten på den svalna botten och ställ i frysen minst 4 timmar.

Ta fram 30 minuter innan servering och pudra med kakao.

7 kommentarer:

  1. Åh, så gott!!! Ha en fin måndag. Kram!

    SvaraRadera
  2. Den där ska jag göra när vi ska bjuda på trerätters på årets kusinträff. Vi ska på föreställning först och därför måste allt förberedas. Tack för tips! Snart är tjejhelgen här! Tjohoo! Puss

    SvaraRadera
  3. schlurp. den där ska vi testa.

    SvaraRadera
  4. Men du vad gott, det måste jag testa!

    Jag var på UGL-kurs för några år sedan. När jag hade presenterat mig själv så sa en av deltagarna; - Gillar du Halv åtta hos mig? Den profilen var jag. Förstår inte varför :)

    SvaraRadera
  5. har precis mumsat i mig urgod Gino .....men ...det kommer ju fler dagar med behov av sötsaker;)...och då ska den där testas..Tack!

    Kram

    Pernilla På Piazzan

    SvaraRadera