söndag 2 december 2012

Första söndagen i december


Ingen söndag är väl så speciell som denna? För mig som älskar jul är detta det officiella startskottet. Nu tänder vi - pang! Det sedan länge genomtänkta pysslet och pyntet får helt naturligt infinna sig och ställa sig på plats i hemmet. Men det är mest i tanken jag ligger före. Jullådan togs ner från vinden så sent som i går, stakarna saknar fortfarande timer och jag har inte inhandlat alla småklappar till adventskalendern. Ska vi tala om klappar har jag en lång bit kvar att vandra innan målgång.


Jag har alltid väldigt höga pysselambitioner runt jul. På todo-listan i år står sy linneservetter, göra ler-saker som jag gjorde första gången för två år sen. Sen skulle jag måla en fondvägg, hänga upp några nya tavlor och ladda ner freebies-etiketter till årets julklappar. Ja, kära nå'n! Och så har vi julkorten, dukningen, maten... som sagt - pang!

Och varje år känns det som om när väl december kommer så är det för sent. Då ska man glögga, mumsa bakverk och mysa. Umgås. Vara med familjen. Kvalitet. Inte ladda ner freebies och sy servetter. Ändå känns dessa aktiviteter överambitiösa i november - högst förvirrande!  


I dag verkar det fullständigt ha blommat ut med adventspynt i Fabriken. Det gläder mig. På torsdag är det dessutom tema advent så jag gissar att vi snart når klimax vad det gäller advent- och julinspiration. Inte mig emot.

Dagens bidrag blir mitt bidrag till söndagsbilden, och flera bilder hittar ni som vanligt i Fabriken.

5 kommentarer:

  1. Det är ju det här med tiden! Tänk om vi hade några fler timmar varje dygn. Särskilt i slutet av november och under december. ;-) Och på sommaren...

    SvaraRadera
  2. Jag älskar 1:a Advent, så himla trevlig och förväntansfull dag! :-)

    SvaraRadera
  3. Ja det där känner jag verkligen igen. Man planerar och planerna är stora. I november känns det för tidigt att realisera dem men när december väl kommer är man sjukt stressad, man inser att man inte på något viss kommer att hinna med allt det och samtidigt kunna njuta och umgås med dem man vill. Väldigt dubbelt som sagt. Har inte knäckt nöten än, men försöker tagga ner (som min man så vänligt ber mig om år efter år..) och inte bli frustrerad för det jag inte hinner med. Men det är svårt.
    Kram Jannike

    SvaraRadera
  4. Jag blir förbaskad på min fjantsambo när jag ser dina underbara bilder!

    Blomallergiker, hur coolt är det liksom!??

    Jag vill ju också ha fina hyacinter...

    SvaraRadera
  5. Åh, men precis så där är det Anna. Jag har tusen idéer jag med men kommer liksom inte till skott förrän det nästan är för sent. Nu vill man ju mest njuta av allt det vackra och goda. Underbart adventsbord! Ser fram emot torsdag... Kram!

    SvaraRadera