torsdag 27 december 2012

På bordet förutom mat


Jag har inte så stora planer för nyårets dukning. Jag vill bara umgås, äta gott, skratta och dricka lite bubbel. Förra årets uteblivna rusdrycker får mig extra sugen på det bubbliga som serveras i glasen vid tolvslaget. Hur vi dukar bordet känns verkligen mindre viktigt. Vi ska checka in i en fjällstuga och jag antar att vi tager vad som finns där. Så hur mycket jag verkligen älskar att piffa och fixa så känns det inte som ett prioriterat område just i år. Hälsan, kärleken, vännerna och det vi stoppar i oss känns oändligt, näst intill obeskrivligt, mycket mer väsentligt.


Däremot är jag redan sugen på att packa ner julen. Jo, jag vet att vi knappt hunnit blåsa ut adventsljusen förrän lusten på nytt, vår, visslande fåglar och nystart kittlar. Vi har hittat världens finaste gran i år och jag njuter av den. Verkligen njuter. Jag himlar till och med lite med ögonen över hur perfekt den är. Som en äkta Disney-gran. Jag är ordagrannt mallig för att min man valde Den Mest Perfekta granen. Det känns som om Piff och Puff bor där inne längst stammen.

Så även om vissa ljusstakar redan fått göra reträtt till jul-kartongen kvarstår granen i alla sin prakt, full med silvriga och vita kulor. En perfekt nyårsgran med andra ord. Synd att man inte kan ställa den mitt på nyårsbordet...


Ett besök i Fabriken uppmuntrar till storslagen nyårsdukning eller bjuder på maxad dukningsinspiration.  Fastän mina krav på fancy nyårsdukning uteblir är det alltid roligt att "bläddra" bland alla uppslag och det är ju ganska enkelt att översätta nyårsdukning till någon annan festlig middag med findukning. Så här "pinnar" jag för fullt och sparar för framtidens inspirations-behov.

10 kommentarer:

  1. Åh vad mysigt det låter med att fira nyår i stuga i Fjällen! Vi åker upp om sex veckor och jag börjar redan längta! Ska nog drickas bubbel då också :)

    Min kära make köpte inte Disney granen i år så det blir mest närbilder på den, så att man inte ser en hel het, thi hi!

    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tittar in för att önska dig Gott Nytt 2013 Anna! Hoppas att ni har det toppen i fjällstugan :)

      ..och så skäms jag över min särskrivning här ovan en hel het, vad är det ;)

      Radera
  2. Fina bilder! Vår gran är också perfekt i år, fantastiskt, och bara därför får den stanna inne lite längre än vanligt. Det bästa med den är att den barrar väldigt lite också. God fortsättning!

    SvaraRadera
  3. Men åh... hade helt glömt att ni ska till fjällen över nyår. Så underbart! Och här sitter jag, lite lätt grönaktig av avund. ;)

    SvaraRadera
  4. Underbart att åka iväg! Fina bilder som vanligt och så härligt med disneygran. Vår är stans fulaste, fem dagar gammal i vårt hem och har nästan inga barr kvar..! He he. Gissa om jag vill kasta ut julen. Kram fina du!

    SvaraRadera
  5. Men det var ju perfekt, jag som just efterlyste inspiration för nyårsdukningen:)

    God fortsättning!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  6. Mysigt med Nyår i fjällen. Vi gjorde det för tre år sen och det var fantastiskt!
    God Fortsättning!

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  7. Så trevligt med nyår till fjälls - låter himla skönt att åka iväg! :) Hoppas ni får strålande väder och håller er friska. Härliga bilder! Jag orkade inte riktigt igår men ska klicka mig vidare för inspiration. Ha det gott!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  8. Mysigt! Ja nyår har också börjat närma sig, kan inte fatta att julen redan är över.

    Gott Nytt År.

    Kram Nina

    SvaraRadera
  9. Märkligt det där....här fick jag inte julfeeling förren dagen innan julafton. Och nu är den redan borta....??? Men barnen har kvar sin, så granen får stå kvar. Och stjärnorna i fönstren. Det andra smyger jag saaaakta bort.

    Önskar dig det bästa inför nyåret!

    Kramar

    SvaraRadera