onsdag 26 december 2012

Mack-ask och god fortsättning


Hoppas ni haft en underbar jul. Efter dagar av mys, god mat, härlig familj, kvällens annandagskalkon och allt julgodis, håller vi bara tummarna att vårt hushåll ska bli friska snart. Uuuhg, vilken tapper men ack så beklämmande sjukstuga vi haft här. Det är nog ändå det värsta med att vara småbarnsförälder. Sjukdom. Jag får lika ont i hjärtat varje gång de små är sjuka och katastroftankarna är där på en nanosekund. Tänk om febern far iväg? Tänk om det är något riktigt, riktigt allvarligt? 

Inför nyår tänkte jag tipsa om en hemmagjort present. Egna macarons i hemmagjort ask. Hur låter det som mellandagspyssel? 


Mina bästa tips (och recept) för att lyckas med macarons hittar ni här. Den här gången bytte jag vanligt florsocker mot florsocker med chokladsmak och smaksatta smörkrämer med saffran. Faktum är att detta är mina godaste små bakverk någonsin. Lite sjuttitalssnygga också. Om man nu gillar brunt och orange. Själv föredrar jag såklart de rosa, men hela julförsamlingen var enad om att dessa var de godaste (och i en turkos-rosa ask funkar de). 



Vika egna askar är plättlätt, här ser ni min lilla skiss. Nu till det viktiga: God fortsättning på er! 


5 kommentarer:

  1. men herregud så snyggt!
    vad duktig du är!!!

    tack för din fina hälsning hos mig.

    en god fortsättning och ett gott nytt år önskar jag dig.
    xo johanna

    SvaraRadera
  2. Söt ask med lika sött innehåll! Vi har haft sjukstuga här också - men på julafton var alla friska tack och lov. :-)

    SvaraRadera
  3. Åh urtjusiga macroner, de där måste jag testa. :) Choklad och saffran låter som en finfin kombo. Trist med sjukdom, hoppas ni mår bättre nu. Kram Karin

    SvaraRadera
  4. De ser riktigt smarriga ut!! Ska kolla in receptet. Kram på dig!

    SvaraRadera
  5. Jättefina macarons! Har prövat baka en gång men de blev tyvärr inte lika snygga som dina! Ska pröva ditt recept och så om jag lyckas bättre... :)
    Kram Mia

    SvaraRadera