torsdag 20 december 2012

Inslagning, dubbelavsnitt (1 av 2)

Dubbelavsnitt, hur härligt låter inte det? Dubbelavsnitt är väl alltid något extra, ett bonusavsnitt, oavsett om man gillar eller inte. Som när de börjar sända en ny serie på tv och man vet att ett avsnitt kanske inte göra att man fastnar, men två... 


Härligt eller inte så har mina dubelavsnitt ingenting med lansering av ny serie att göra. Jag blev helt enkelt för spretig i dagens tema att två inlägg var mer på sin plats. I avsnitt ett har jag liksom gjort en recap av årets pakettrend chez moi. 1. Silkespapper, på insidan och utsidan. Utbudet tycks exploderat och nu är det inte längre svårt att få tag på tjusigheter i detta tunna material. Pom-poms kan vara orsaken och i smått är de även en flott dekoration so göra paketen extra lyxiga. Här har jag gjort klassiska smäll-karameller som jag nästan hunnit glömma hur man gör. Men det gick av bara farten, vik-vik-klipp-klipp... På morgondagens karameller ska jag limma på bokmärken, retro-retro. 


2. Washi-tejp, hur gjorde vi egentligen innan denna tejp gjorde entré i våra liv? Vimplar och band, fula kanter blir snygga eller varför inte julgranar som Annixen använt till sina snygga julkort. Klyschornas tid är här så varför inte tillämpa min favorit; bara fantasin sätter gränserna.


Om ändå alla presenter vore fyrkantiga och symmetriska, men så är sällan fallet. Runda, mjuka och knöliga former ställer till det när man vill vinna skönhetstävling med sina paket. Jag löser ofta detta problem med, 3. Egna påsar. Jag gjorde de på kaninkalaset, men även till fiskdammen på midsommar och här ser ni precis hur man gör.

Om obestämd tid (inom temats begränsade tid) kommer avsnitt två. Tills dess finns en uppsjö av paketinspiration i Fabriken.

Och gillar man julrim på paketen, men känner att tiden är knapp. Här kan man finna "inspiration". På jul är alla genvägar tillåtna, för att undvika stress.

6 kommentarer:

  1. Tjusigt som tusan!
    Tipset att göra egna påsar kommer jag ta efter, helt klart, eftersom mitt tips jag hade idag att bunkra kartonger när man handlar, visade sig lättare sagt än gjort. Kartongerna var slut i minst hälften av alla affärer jag var i idag.

    SvaraRadera
  2. Nu kändes genast mina klappar väldigt färglösa :) Men jag är inte färdig än så kanske att det blir lite rödvita. Frågan är om det matchar det bruna temat i granen. Hihi, alla dessa problem :)

    SvaraRadera
  3. Åh dubbelavsnitt det är grejer det! :) Vilka fina inslagningar du bjuder på - härligt med färg och form. Kram

    SvaraRadera
  4. Vilka kreativa klappar! Imponerande!!God jul!
    F

    SvaraRadera