torsdag 13 december 2012

I vardagsrummet


Vårt vardagsrum är på gränsen till överpyntat nu. Om man frågar min man passerade vi gränsen redan helgen innan första advent. Det är med andra ord långt ifrån stilrent och avskalat. Det är heller inte ljust och fräscht, trots att väggarna är vita och vi inte har varken panelgardiner eller fönsterbläck. 

Vi har vita väggar, bruna trägolv (tyvärr något för mörka) och en utbyggnad med stora 50tals-fönster i teak. Vi har en gammal öppen spis och ett dito piano. Långt ifrån modernism. Och ljusår ifrån futuristiskt. Jag gillar vårt vardagsrum och jag gillar att pynta. Säsongspynta.  


Vi är inte heller speciellt annorlunda. Nepp. Vi är precis som alla andra. Vi har några loppisvaser som gör entré och sorti om vartandra, några udda ramar med svartvita foton, en 'Guide to Manhattan' av David Ehrenstråhle, vi har Lappljung ruta och drömmer om svarta elefanter. På kvällen tänder vi Kartells bourgie-lampan och Block lamp från Design House Stockholm som så många andra. Dessutom står hyacint och amaryllis i vaser nu, tulpaner i januari, ranunkler på våren, liljor på hösten och doftljus hela året om. Volusa, Byredo, Lilla Bruket, L'occitan och A.P.C. Som i så många andra vardagsrum. Och tidningshögar, en masse. 

Och nu julpyntar jag vardagsrummet sanslöst mycket. Stakar, stjärnor, blommor och kulor. I helgen släpps granen in. Lycka till vardagsrummet

Fler vardagsrum har man idag chans att besöka hos Fabriken. Vad finns det där? Nästan som en vuxen kalenderlucka. Bakom vardagsrumsluckan hittar vi idag... Det ska bli så spännande. Kan vi tänkas se några snygga kuddsamlingar i svart och vitt, vedkorgar, härligt julpynt och ljusstakar. Vi får se..

15 kommentarer:

  1. Låter härligt och lite som här hemma. jag har ite överpyntat känns det som kan vara för att det ligger lite saker som inte direkt är pynt lite här och var. men efter städning kommer det säkert bli tipp topp :) or not men vad gör det.
    Snyggt ser det pynt ut som du visar .
    Ha en fin luciadag.
    Kram/
    Berit

    SvaraRadera
  2. Härliga bilder. Fin Luciadag, Kram/M

    SvaraRadera
  3. Fina bilder, på dem ser det ganska stilrent ut tycker jag. Men ju är väl ett utmärkt tillfälle att pynta ordentligt!

    SvaraRadera
  4. Hittade hit via andra bloggar och blev så inspirerad att jag har lagt dig till min blogglista!

    Trevlig Lucia!

    Kram Ida

    SvaraRadera
  5. You go! Jag vill också ta in julgranen nu!! :)

    Underbar hjort och fina bilder!

    SvaraRadera
  6. Låter himla fint, lycka till med granen och ha en fin lucia!

    SvaraRadera
  7. Jag har en viss tendens att liksom trycka in allt nytt i vardagsrummet, eller som nu allt pynt, bara för att det är där jag tillbringar kvällarna och kan njuta av det fina. Måste dock sprida ut sakerna för att det inte ska se ut som ett förråd. ;)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  8. Jag sitter här och är lite kär i julgranskulorna. Så fina färger! Var är dom från? Och säg nu inte att dom är från nån pyttebutik i nån avlägsen stad, utan säg att dom är från Åhléns eller nåt liknande, så jag kan gå och köpa likadana. ;)

    Hoppas ni har en härlig Lucia! Blev det tyllprinsessa i luciatåget, eller lyckades din övertalning?

    Ska googla lite efter bra pralinrecept nu, föresten. Inför tisdag. Och pralinformarna är redo och hämtade från jobbet. Kram

    SvaraRadera
  9. fina bilder, hoppas vi får se mer av vardagsrummet någon dag
    Hoppas du har en mysig luciakväll

    Kram

    SvaraRadera
  10. Åh så fint det ser ut i ert vardagsrum!

    Ha en fin Luciakväll!

    Kram Emma

    SvaraRadera
  11. Jag gillar ert vardagsrum! Årstidsblommorna låter så härligt!

    SvaraRadera
  12. Vilken söt ren! Var har du hittat den?
    Kramen!

    SvaraRadera
  13. Vad härligt det låter, in med mera bara:)

    SvaraRadera
  14. Hi hi...ja våra män har inte riktigt samma syn...
    Så pynta på du!
    Önskar dig en fin och kall helg, kram från Maria

    SvaraRadera