måndag 28 maj 2012

Lätt som en plätt



Det är inte bara blommorna och växtligheten som är ljuvliga nu på våren, det vi äter får mina smaklökar att hoppa jämnfota av lycka den här årstiden. Nog för att färskpotatisen smakar annorlunda, men alla andra grönsaker smakar också annorlunda, de smakar som de ska. Eftersom jag inte riktigt börjat odla min egen mat så får närodlat från torget duga. Jag kan omöjligt ignorera dessa torgstånd och varför skulle jag!?

Vårlök, morötter sk primörer fick tillsammans med sparris, kokta rödbetor och en enkel chevrekräm* utgöra kvällens måltid. Det behövs inte mer. Lätt som en plätt.

Bon Appetit!

Chevre-kräm görs enkelt genom att blanda ihop crème fraiche, mosad chevreost (eller feta när man tex är gravid), honung, salt och peppar.

10 kommentarer:

  1. Härligt, och jag ÄLSKAR Chèvre-kräm!!! :-) Ha en fin kväll. Kram!

    SvaraRadera
  2. Mums!!!
    Rotfrukter är så vackert!

    SvaraRadera
  3. Mums, mums så gott det ser ut. Jag håller med - det är något riktigt extra med allt just nu - smaklökarna dansar! Speciellt morötterna är så söta och goda och jag fullkomligt frossar. Kan nästan undra om vi får en orange bebis :)

    Kram.

    SvaraRadera
  4. Så gott! Så vackert! Ja, visst smakar det mera just nu, jag älskar den här typen av mat.

    Kanske dags att börja odla eget nu ;) ?

    SvaraRadera
  5. Å fy sjutton vad läckert det ser ut. Nu kom jag att tänka på bondens marknad på söder, undrar om de kört igång än. Hm, måste kolla.

    Hoppas ni mår bra! Har jag sagt grattis än förresten? Hoppas det, annars GRATTIS SÅ ÄNDA IN I BÄNGEN till den fina fina nya lilla familjemedlemmen ♥

    SvaraRadera
  6. Gott, gott, gott! Så fort den här ungen behagar komma ut så ska jag äta chevré tills jag spricker. Och carpaccio, och blodigt kött, och gravad lax och, och, och... :-)

    SvaraRadera
  7. Låter kalasgott, måste ju helt klart testas! :) Fina bilder!

    SvaraRadera