fredag 22 mars 2013

Av alla rumsmiljöer fanns det mest gifter i barnens rum


Jag blev kontaktad av en organisation som heter Retoy. Deras verksamhet går ut på att barn på ett lustfyllt sätt, genom lek och med leksaken som verktyg, lär om miljö, hållbarhet och barns rättigheter. Bra tycker jag! 

På lördag har de en Leksaksbytarbazar på Luma i Hammarby Sjöstad (Stockholm) och på Rosengård i Malmö. I samband med Earth Hour, vill Retoy passa på att belysa att det både är kul för barnen och bra för miljön att byta leksaker! Förhoppningen är att över 600 leksaker byts mellan 13.00 - 15.00 nu på lördag så att barnen kan bidra till besparingar på över 5 000 kg växthusgaser genom sina leksaksbyten! 

Så bra att jag gladeligen skriver om det och uppmanar er att göra det samma. Mer information finns på Retoys Facebook-sida och på retoy.se  

Barnen kan leka sig till en bättre värld!

Visst ni att: 
>>I Sverige har barn i genomsnitt 538 leksaker, vilket är ett tecken på de ohållbara konsumtionsmönster som vi överför till våra barn. Barnen utsätts dessutom för risker genom att en stor del av leksakerna på marknaden innehåller miljögifter som äventyrar deras hälsa såväl som miljön.  

>>En studie av kemikalier i hemmiljö visade att av alla rumsmiljöer fanns det mest gifter i barnens rum.

>>Enligt Stockholms stads miljöförvaltning skulle vi kunna spara upp till 16 500 ton växthusgasutsläpp om varje Stockholmare skulle byta en leksak med någon annan istället för att köpa en nyproducerad.

Bilden har absolut ingenting med texten att göra. Undertiden jag skriver detta funderar jag dels på att varken barn eller vuxna blir speciellt mycket gladare av massa saker. Vi vill ju bara ha mer! 

Men choklad däremot. Det blir man i alla fall glad av. Och så undrar jag varför argumentet "de är ju så vackra att se på.." inte fungerade så bra när jag köpte dessa ägg. Inser jag att det hade kanske funkat bättre om de inte var så himla goda att äta på... Årets "nyhed"av mandeläggen från you-can-never-be-to-generous-Anthon Berg - nu med lakrits. 

9 kommentarer:

  1. är de verkligen goda, de där äggen?

    och bra info! tack!

    ha nu en fin fredag och jag hoppas att liten H är bättre och att du får njuta av den här helgen ;)

    KRAM,
    u

    ps. jag emailar dig en fråga, bara om du vill/kan svara ...

    SvaraRadera
  2. Man blir mörkrädd när man tänker på all den onödiga konsumtion som sker dagligen. Skitsaker rent ut sagt. När våra barn har födelsedag eller vid jul ber jag släkt och vänner tänka på att vi har redan saker å det räcker och blir över. Böcker brukar jag tipsa om, det kan man aldrig för för mycket av ;)

    Tack för att du belyser ämnet!!

    Men alltså!! Kommer favvisgodiset med lakrits??? Jag smäller av! Det blir en god påsk i år.

    Ha en solig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Barn tröttnar ju snabbt på sina saker o detta är ju ett utmärkt sätt istället för att köpa nytt!Mycket bra intiativ! Annika

    SvaraRadera
  4. Fy för alla dessa kemikalier!
    (Godisäggen med lakrits däremot är jättegoda! Jag har smakat en påse, måste nog köpa en till!) Ha det bra.

    SvaraRadera
  5. Ja, tänkvärt det där. Vet att jag många gånger tänkt att -NEJ! Jag vill verkligen bryta det där mönstret- att barnen ska få allt och mycket bara för att deras kompisar har. Men HUR DÅ?? Om man tänker efter så tror jag att det skulle bli mer snack bland de vuxna än bland barnen egentligen... typ: - Jahaja. Det går inte så bra nu... Har de inte RÅD?...
    Ja, ni fattar. Nån börjar med IPad- sen ska hela kvarteret ha.
    Trist det där egentligen. Även här i Bloggvärlden är det ju lite så.
    Märkeskläder och dyra kuddar.
    Man är ju lite kluven där liksom för visst vill man se och inspireras av fina saker.
    Oj, nu blev det ett låååångt inlägg...
    Egentligen ville jag ju bara önska trevlig fredag ;-)
    Kram, Judita

    SvaraRadera
  6. Åh så skrämmande. Helt klart rätt att byta så mycket man kan istället för att helt tiden köpa nytt. Önskar dig en trevlig kväll. Kram Nina

    SvaraRadera
  7. Gissa om jag blev glad idag när jag hämtade posten i brevlådan! Visste att dottern väntade present från mormor men jag visste inte att det i brevlådan också fanns en paket till MIG från dig. Så söt du är! Tusen tack! Så himla fin, necessärer (som jag aldrig lär mig stava till) kan man aldrig få för många av. SÅ fint mönster!! Men du, jag förväntade mig verkligen inte något tillbaka. Jag skickade trasorna till dig för att jag tyckte det var lite kul efter att jag läst konversationen om städning mm. Hur som helst, idag gjorde du min dag lite gladare. TACK!!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  8. Det där med gifter i vardagen är så otäckt och så vanligt. Känner att jag nästan inte vill veta även om man måste veta för att kunna skydda sin barn! Liza

    SvaraRadera
  9. Bra Anna, du är en trensetter och det du skriver är viktigt!!
    Susanne

    SvaraRadera