söndag 24 mars 2013

Syndig nougattårta



Jag tycker att det är extra roligt att baka tårtor.


Så när mannen fyllde år fick han välja mellan pistage, nougat eller choklad. Han valde nougat. 
Det är jag glad för. Det blev en väldigt god tårthistoria, och väldigt mastig. En liten bit räckte länge. 


Syndig Nougattårta

Kaka:
400 g hasselnötsmassa (jag tog 50/50 av nutella och och nötkräm)
1 ägg
3 äggvitor
1/2 dl kakao

Sätt ugnen på 175gr. Smörj och bröa en form med löstagbara kanter, ca 24 cm. Vispa nötmassan, ägg, uppvispade äggvitor och kakao. Håll i form och grädda i 30 min. Låt svalna. 

Fyllning:
5 dl vispgrädde
200 g mjölkchoklad
3 äggulor

Vispa grädden. Hacka och smält chokladen. Låt svalna. Rör ner en äggula i taget i chokladen. Vänd sedan ner grädde, lite i taget. Häll smeten på kakan, täck med plastfilm och ställ i frysen ca 1 timma. 

Dekoration:
100 g nougat

Smält nougaten och ringla över tårtan. Gör litet hål i spritsen så slipper ni min klumpiga look. Ställ tillbaka i frysen och låt stå minst 3 timmar.   

Ta ut tårtan minst 30 minuter innan servering, dra en vass kniv runt kanten och lossa tårtan från formen. 


Tycker ni att detta receptet var härligt? Då kan jag varmt rekommendera den här boken. Med bilder tagna av duktiga Wolfgang Kleinschmidt, som brukar fotografer Leilas böcker. Den här tårtan är konstigt nog det första jag lagar ur boken. Men nästa gång hoppas jag att han väljer pistage.

Tårtbilderna får bli mitt söndagsbidrag till Fabriken. Där hittar ni som vanligt massvis av fina bilder.

11 kommentarer:

  1. UJ UJ UJ vilken tårta Anna! Snyggt dekorerad!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad gott det ser ut! Well done! =) /Hanna

    SvaraRadera
  3. Jesus, ser ju helt livsfarligt gott ut!

    SvaraRadera
  4. Oj vilken tårta! Den ser supergod ut!
    Kram Suss

    SvaraRadera
  5. Wow, vilken tårta !! Den ser verkligen läcker ut, du måste vara skicklig!
    Susanne

    SvaraRadera
  6. Oj den tårtan ser verkligen helt livsfarlig ut! Liza

    SvaraRadera
  7. DEN DÄR TÅRTAN ALLTSÅ(jag som inte ens gillar chokladtårtor ;)!!!!

    Har du haft det bra på din lilla utflykt?

    KRAM
    u.

    SvaraRadera
  8. Mäh, att jag läste detta på en måndag när det är så lååååångt till min bananas dag....alltså jag vill slicka lite på datorn...
    Och vilka bilder, I love!

    Kraaaaam

    SvaraRadera
  9. Men Gu va gott! Jag sparade receptet, hoppas att jag kommer mig för att baka den också! Kram

    SvaraRadera
  10. Oj vilken tårta. Vilken tur att jag fyller år på torsdag :) Recept fixat!

    SvaraRadera