söndag 3 mars 2013

Dagens ägg


Dagens ägg blir också dagen bild till Fabriken. Ägg "en cocotte" imponerar fast det är så väldans busenkelt. Receptet hittar ni här


Och på tal om ägg så har jag äntligen hittat tillbaka till ett recept som funkar. Amerikanska pannkakor ska vara riktigt höga, luftiga och alldeles lagom svampiga. Som blöta mariekex. 

Amerikanska pannkakor, ca 4 portioner.
Blanda de torra ingredienserna: 5 dl vetemjöl, 2 tsk bakpulver, 0,5 tsk bikarbonat, 1 msk strösocker och 1 tsk salt. Tillsätt 2 ägg, 5 dl naturell yoghurt och 4 msk neutral olja. Låt stå 5-10 min. Stek i smör. Servera med bör och lönnsirap. 

Fler söndagsbilder dagen till ära hittar ni i Fabriken


12 kommentarer:

  1. Åh, nu blev jag toksugen på amerikanska pannkakor. Kanske kan liva upp en måndag morgon med det. Fina små formar du har.

    SvaraRadera
  2. Åh, jag skulle mer än gärna adoptera de ljuvligt söta minikarotterna!!

    SvaraRadera
  3. en brunch hos dig alltså ... hmm, undrar hur man ska göra för att bli inbjuden på en sådan ;))
    (skojar bara ... ) (eller nääääe, det gör jag inte;)


    fin ny vecka till dig.
    u

    SvaraRadera
  4. Mums, gott och vackert var det här. :) Ska testa båda recepten framöver! Kram

    SvaraRadera
  5. Men jösses så gott det låter och vilka fina bilder ... måste bjuda in till finfrukost tror jag :) Tack för recept och tips!

    SvaraRadera
  6. Men sådana där små grytor har ju jag som sällan blir använda... Bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är ljuvliga till chokladfondanten också! :)

      Radera
  7. Såg fint ut allt det där. En fråga bara, vad är solja?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Solja är numera olja. Skrev första solrosolja, men kom på att man kan använda vilken man vill. :))

      Radera
  8. Receptet ska testas av mina pankakstokiga tjejer... de är grymma på american pancakes :)

    SvaraRadera
  9. MUMS, jag gjorde mina första american pancaces förra veckan. så gott!

    SvaraRadera