fredag 1 mars 2013

När solen kommer fram exploderar sommarlängtan

Tak vs trädgård, 1898 vs Mandarin Oriental

Snön är på väg bort. Jag har aldrig blivit så glad över att se asfalt. Grus bekommer mig inte det minsta. Inte slask heller. Det betyder att det vänder. Och alla snödroppar på instagram från söder.Gör mig glad. Gladare. Jippi!

Får mig automatiskt att tänka tillbaka till sommarvärmen i Barcelona. Kanske är det därför jag gillar Barcelona så mycket, kanske för att det inte alls bekommer mig att jag inte vill ligga på stranden där solens farliga strålar når. Jag behöver inte det. Tack vare alla härliga takbaren. De gömmer sig bakom sköna hotell-lobbys, uppe på hotelltak och inne i gränder där man minst anar det.

Här kommer mina favoritbarhäng, tak som trädägård.

Hotell 1898, ligger på samma gata som Bar Lobo, och ser inte speciellt spännande ut från utsidan. Jag hade i alla fall aldrig gått in där om jag inte visst att på taket vilar en oas av solsängar och en utsikt som stavas magnifik.

Mandarin Oriental är också ganska anonymt på insidan med har en sober lyx på insidan, för att inte tala om deras trädgård. Totalt o-barnvagnsvänlig väg dit, men utan barn är det fritt fram att hitta lugnet över en tja, till exempel cava. Fler bilder från vårt barnfria besök här.


Utsikten från Barcelo Raval är magisk, speciellt om man gillar hav storstad och hustak. Ja, ja, ja. Ta en titt här om ni inte är övertygade, inredningen är tja, helt klart värt ett besök.


Hotell Omm, i Grupo Tragaluz, har en takbar och pool helt klart värt ett besök. Likaså Hotell Majestic, båda på min favorit-gata Passeig de Gracia.


Man behöver inte pool på sitt egna hotell när det finns så många pooltak. Två härliga är Hotell America och Hotell W (vid vattnet).

En Barca-följetong som avslutas för den här gången, del ett - shopping och del två - äta gott summerar fler godbitar från sista resan. Nu blir det till att planera nästa utflykt ut i världen. Undrar just vart det bär av?...

.. och så lite för dig Tina. :) 

8 kommentarer:

  1. Åh tack för tipsen ..älskar också Barcelona..och framför allt de trånga gränderna i de Gottiska kvarteren ...där har vi hyrt lägenhet när vi varit där.

    Kram
    och önskar dig en fin helg
    Pernilla

    SvaraRadera
  2. Åh, min gamla hemstad! Tror det måste bli ett återbesök i år. Sensommar eller tidig höst...mmm... Besos

    SvaraRadera
  3. Och förutom uuunderbara takhäng så kan jag skriva under på att man bor jäkligt bra på 1898, OMM & Majestic....punkt.

    SvaraRadera
  4. Tänk, jag hade inte hittat fram till några av dessa pärlor om det inte vore för de fantastiska tipsen från dig! Mandarin Oriental, W, Barcelo Raval...åh, nu fick jag Barcelona längtan. Igen!

    SvaraRadera
  5. Jag måste åka till Barcelona nån gång snart! Igår såg jag gräs, så där slask-blöt och tänkte "nu är det vår"! Ha en fin kväll och helg. /Elina

    SvaraRadera
  6. Hejsan!
    Nu är vinnarna korade i min tävling om Reunionljus. Kika gärna in för att se om just du vann!

    SvaraRadera
  7. Oj!Men tack! Har missat detta... nu är jag ju ännu mer sugen. Fast planerna och önskemålen är så spretiga här hemma så vi får se hur det blir. Men självklart ska jag dit... gärna precis nu:)

    KRAM ♥

    SvaraRadera