måndag 18 mars 2013

Lemon curd, del två


Här kommer den, efterrätten so just nu ligger överst på min desserlista... med fluff och allt.

Vaniljparfait med lemon curd och italiensk maräng
ca 8 portioner

Parfait
4 äggulor
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk vaniljpulver (motsvarar 1 vaniljstång)
3 dl grädde

Vispa äggulor, socker, vaniljsocker, vanilj vitt och pösigt. Vispa grädden och vänd ner i äggsmeten försiktigt. Fördela i formar, och ställ att stelna i frysen minst 4 timmar. Ta fram ca 20 minuter innan servering.

Lemon curd, se recept här

Maräng
2 äggvitor
3/4 dl + 3/4 dl socker
1/2 dl vatten

Vispa äggvitor och 3/4 dl socker ca 10 minuter. Koka under tiden vatten och 3/4 dl socker till sockerlag (120 grader). Håll den kokande sockerlagen över äggvitorna och vispa till smeten är kall. Lägg i spritspåse.

Ta ut "glassen" ur frysen ca 20 minuter innan servering. Toppa med lemon curd och spritsa marängen på toppen. Bränn av med gasolbrännare.

---

Ulrika tipsade om att man kan lägga vaniljglass i botten (i stället för parfait) om man vill komma undan ett moment. Smart, men lite fuskigt. ;)

Receptet kommer från Allt om Mat, nr 4-2013. För övrigt ett superbra nummer, sprängfyllt med härlig påskmat. 

9 kommentarer:

  1. Det ser riktigt riktigt gott ut. Älskar också lemon curd. Jag ska definitivt testa ditt recept.

    SvaraRadera
  2. Som jag väntat på det här receptet! :)) Att bli bjuden på menar jag, mitt på dagen på en vardag - thi hi!

    Vi ses imorgon - kram!

    SvaraRadera
  3. Ohhhh...så god den ser ut!!! Måste absolut prova till helgen! Tack för tipset.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Ser otroligt gott ut, nu blir jag sugen

    Ha en fin vecka. // Lissen

    SvaraRadera
  5. Gasolbrännare? När blev det något man man bör kunna plocka upp ur besticklådan? Jag tror jag håller mig till recept där jag inte riskerar att sätta eld på inredningen. Inte så mycket för inredningens skull, mer att det känns opraktiskt med lägenhetsbrand. Förvånar mig inte att du äger en dock. Har du anmält dig till Hela Sverige bakar än? Glömde fråga det förut. Puss

    SvaraRadera
  6. Gott och snyggt! Den ska testas nästa gång det är dessertdags. Trevlig tisdag till dig.

    SvaraRadera
  7. Den här fluff-historian är galet god. Och ja, ja, ja - vaniljglassen är så klart fusk, men är man som ja som kommer på desserten ca 1 timma innan gästen dyker upp så är det en himla fiffig liten hjälp att köpa ett paket glass.
    Det andra går ju snabbt att fixa till, även om man känner sigs om en bläckfisk när man ska vispa öppet OCH hålla koll på att sockerlagen blir 121 (!!!!) grader - innan de slås samman :))

    Tjingeling, nu kör vi! Ses snart ... kram.

    SvaraRadera
  8. Men hjälp, här sitter man tisdag morgon och vill äta efterrätt till frukost. Vad otroligt vackra dom blev också!

    SvaraRadera