torsdag 7 mars 2013

Plocka in naturen


Jag hade en högst avancerad tanke om hur jag skulle plocka in naturen till dagens tema i Fabriken. Det föll platt. Och plocka in våren kan jag ju bara drömma om. Pyttsan, sa Pohlman. Då har vi snö, grus eller is och välja på. Tackar-tackar! Tveksamt att dessa tre går under kategorin vår.


Naturen fick komma innanför tröskeln som så många gånger förr. På ett mycket enklare sätt än min första idé. Det är egentligen inte speciellt avancerat alls, jag gör det hela tiden. Jag har tusentals med vaser och prydnader som så lätt vill byta plats, ändra umgänge eller bara byta våningsplan. Allt blir så mycket finare med snittblommor. Men ibland händer det att till och med jag går tom på färska blommor. Jo, det är sant. Och då brukar jag brutalt ta med mig saxen ut på styckmordspromenad. Hänsynslöst klipper jag till mig det jag känner för och det som kan tänkas passa till min senaste installation. Idag fick rhododendronbusken sig ett klipp. Och grannens tuja som vi visst har delad vårdnad om. Varannan vecka-typ. Brutalt, jag vet. F'låt. Klipp-klipp. 

Styckmord eller inte så förgyller den där inplockningen alltid. Det är tacksamt, enkelt, gratis och det finns verkligen något att plocka in året om. Sen blir det jackpot när körsbärs- och äppelträden ska klippas. Till och med såpass att vaserna tar slut. Julafton. 

Det ska bli spännande att se vad mina medarbetare i Fabriken hittar på idag. Plocka in våren, i mars?! Jo, jag säger då det!


13 kommentarer:

  1. Haha, du är för härlig du, tack för skratt!
    Vacker natur du gått loss på och tagit in =))

    Ha en riktigt fin dag!
    Kram Catta

    SvaraRadera
  2. *skratt*
    Som väl är behöver det sällan vara avancerat för att vara vackert. Snyggt! :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  3. Haha, du får flytta söderut så kommer våren lite fortare! Här tittar till och med snödroppar och små krokusknoppar upp! =) /Hanna

    SvaraRadera
  4. Hihi, det gick ju ganska bra att plocka in våren hos dig också :o). Även här är det mest is, grus och sten för tillfället..

    Tack för din fina kommentar hos mig <3. Vas och ljuslyktor är inköpta på Blomsterlandet i Enköping. Det finns väl säkert hos dig i storstan också gissar jag, annars skulle jag kunna shoppa och skicka om du vill :). Jag tror att vasen kostade 69 spänn, lyktorna kanske 39 eller nåt sånt.

    Kram Ulrica

    SvaraRadera
  5. men åh anna. fint. nu har jag inspirations stopp. vad ska jag plocka in från våren ... hmmma hmmma hmma. får se om jag får in nåt överhuvudtaget på min blogg idag.

    kramen
    u.

    SvaraRadera
  6. Haha, ibland får man gå på styckmordsturné. Jag gör det också ibland, dessvärre inte i mina egna buskar då, eh. Superfint vart det och precis lagom med natur inne! Trevlig torsdag.

    SvaraRadera
  7. Den där vasen... letar ständigt efter något liknande på loppisar men ingen loppislycka än så länge.

    SvaraRadera
  8. Jag fyllde hela väskan med kvistar och blommor i London, ikväll kommer värsta inlägget. Haha.
    Skoja bara ;) Det blir ICA-köpt!

    SvaraRadera
  9. Jamen så fint! Jag hade 0 inspiration så jag måste tyvärr ta en paus denna vecka. Så trist. Kommer igen snart! Kram

    SvaraRadera
  10. Ja du får visa oss sedan när du tar in äppelkvistar. Det är definitivt de finaste blommorna på kvist. Det slår t.o.m. körsbärskvistar om du frågar mig =)
    Ha en fin kväll
    /Jennifer

    SvaraRadera
  11. Hihi, så rolig du är! Styckmord eller inte, resultatet blev ju bra. Vad är det man brukar säga. Ändamålet helgar medlen!? :D

    Kram

    SvaraRadera
  12. Hej,
    Gillar ditt "styckmord" - smyger själv ibland omkring och begår lite brutala dåd här och där!!

    Hälsningar Monica

    SvaraRadera