tisdag 26 mars 2013

Det är tisdag, jag är 35 år och jag inser, jag gillar att maxa.



I drömmen är jag minimalistisk, stilsäker och välorganiserad. Alla mina dukningar har precis det där lilla extra utan att vara för mycket. I drömmen har jag planerat, sytt och sått... 


I verkligheten skriker jag åt min familjen: 
- "RÖR INTE ÄGGEN! JAG SKA PLANTERA BASILIKA I DEM!!" Jag möts av oförstående blickar runt frukostbordet, vilket förstås är förvånansvärt med tanke på att de borde vara vana vid saker som att stanna upp i en tugga, inte äta av maten trots att någon sagt varsågoda och absolut inte öppna några paket innan det har dokumenterats. Målmedveten klyver jag samtliga av familjens ägg på en nanosekund med ett perfekt lagt snitt precis där jag tidigare planerat. 
- "Så nu kan ni äta", säger jag nöjt. "FÖRSIIIIKTIGT! Skalen får absolut inte gå sönder.... "
   
Vi tar oss igenom en måltid som strängt övervakas av äggpolisen. Äggen äts med största möjliga försiktighet. Som om de vore små handgranater, redo att utlösas av minsta möjliga felskär. 

Jag dukar av och skrider snabbt till handling. Jag drar upp några stackars basilikablad ur köp-krukan och trycker ner i handgranaterna. Poff! Det klarade påfrestningen och jag pustar ut över att uppdraget är slutfört. 


Hela tanken var att så basilika, eller krasse för den delen, i vackra dekorationsglas och ha som pynt till påskmiddagen. Ätbart pynt. Att varje gäst kan addera eget färsk krydda på sin rätt. Tjusigt, näst intill nobel-perfekt. Men sådant kräver planering och det är inte äggpolisens bästa sida. Inte just nu i alla fall.

Handdukarna från förra året som Annixen visar så fint här hade jag tänkt att sy om till tygservetter. Jag tänkte att det var så fräscht att duka med med vitt, gult och grönt. Bara det. Sen kom allt guld och rosa och förstörde. Eller tillförde.

Let's face it, jag är lite mer more is more än less.
Det är tisdag, jag är 35 år och jag inser, jag gillar att maxa.


17 kommentarer:

  1. Har du dukat upp det där bara för att fota? Du är helt otrolig! Här är jag glad att jag hann plocka fram ett par nya byxor innan jag gick ut idag istället för att som vanligt ta de som ligger närmast. Den bedriften bleknar något nu. Jättekul idé med äggen om man orkar. I mitt inre bor en person som också vill duka så där fint, men hon hittar inte ut. Därför blir det brunch på stan i år för att fira påsken. Jag ska klä L i något gult, så är det löst. Inte ägget, utan påskkänslan. För övrigt är du alltid välkommen tillbaka söderöver. Jag har redan abstinens efter filmmaraton och planeringsbabbel. Puss och kärlek, Anna! (aka Martha...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahhaaa! Nja, det kanske inte riktigt var så att jag dukade bara för ett foto. Vi hade faktiskt besök, men tror du något åt av pyntet? Nope. Jag vet inte om jag längre tror på konceptet ätbart piff, men tanken är god. helt oduglig i verkligheten... ;)

      Plocka fram nya byxor. Bedrift? Eh....! Nej vet du vad.
      Du gick ju ner i källaren på morgonen när jag var där. Det kan vi möjligen snacka om.

      Radera
  2. Wooow vilket fixande... Men är det Påsk så är det.. Kraaaaam Pia

    SvaraRadera
  3. Åh, fint! Och roligt beskrivet :-).
    Kaninen!!! Var kommer den ifrån?..
    /Trogen läsare som alltför sällan kommenterar allt ditt fina!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För det första tack! Du kommenterar precis när du vill. jag är bara glad att du är här.

      Kaninen kommer från TGR, kostade 10 kronor om jag inte minns fel. Nu står den här som ett gult inslag och förgyller. Liten investering, stor glädje. Och när 4-åringen tillslut kommer ha sönder den (för tro mig, det kommer att hända) då är det ingen större fara på taket.
      /Anna

      Radera
  4. Ha ha, härligt! Vräk på med färg du bara, det behövs nog denna tiden på året! Ha en glad påsk!

    SvaraRadera
  5. Hörrdu du ÄGGPOLISEN!!! Varifrån kommer GULDÄGGET då ;-)

    Dukningen är finemang ***** stjärnor blir det på det!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer från den "eleganta butiken" TGR. Jag köpte några stycken och delade ut till fina personer som var värda årets guldägg. Inte så stort inköp, men stor tanke. ;)

      Radera
  6. Less is less. ;) Det är fint med det enkla men också så härligt med mycket som är fint komponerat.

    SvaraRadera
  7. Hahaha - underbart, skulle kunnat ske hemma hos oss också :) Guldägget är fantastiskt. Man kanske kan sticka in basilika i hålet där bak?

    Vi har haft familjeråd om fjädrarna. Lillebror fick bestämma färgen i år. Mamman mutade med en tablettask så "han valde" vita...

    SvaraRadera
  8. Hahaha, vilka bilder i huvudet. Men värt det antar jag, för fint blev det. Lär bli en slående påskmiddag det där, mellan fotopauserna och sånt (som vi kräver ;)).

    SvaraRadera
  9. TJUSIGT! Ett bord att bli glad vid:)
    Skulle gärna slå mig ner där.
    Hoppas ni får en fin frisk och solig påskhelg och slipper kliande och allt annat trist!
    /Alex

    SvaraRadera
  10. Precis som jag. Jag tror på något sätt att jag är så sparsmakad och enkel men när det kommer till krita så börjar jag bra - med basen du vet - för att sedan gå helt bananas! Det går liksom inte att hjälpa. Jag tycker att det blev kanonfint och rosa tillför alltid! :)

    SvaraRadera
  11. Underbart ju! Hade mer än gärna suttit vid ditt maxade bord ;)

    Kram!

    SvaraRadera