onsdag 6 juni 2012

Den 6 juni


Jag önskar att vi kunde vara lite mer norska idag. Fira med dunder och brak, klä barnen fina och vifta med flaggor på gator och torg. Jag önskar att vi avsatte den lediga dagen för firande och inte bara göra nytta. Men i vår familj har vi vikt dagen till annat. Vi bygger förråd, en byggsats som legat på uppfarten sedan den 15 februari, ett efterlängtat utrymme i brist på både källare och garage. 

Hurra för Sverige men mest för mer förvaring!


Trots att vi lever i total jämställdhet och att jag är fullständigt kapabel till att båda gräva, borra och (i synnerhet) läsa beskrivningar har jag idag fått den ärofulla uppgiften att ta hand om våra gäster, roa alla barn och säkerställa matförsörjningen. 

Så firar vi Sveriges nationaldag, vår konungs och Göstas namnsdag. Grattis pappa Gösta! Vi gräver, bygger, fixar mat och finfika och, viktigaste av allt, vi flaggar. Det är väl det minsta vi kan göra. 

Hur firar ni nationaldagen?

8 kommentarer:

  1. Lycka till med projekten på hemmaplan. Arbetsfördelningen låter väldigt bekant. Jag tror du är ett riktigt proffs när det gäller underhållning och matförsörjning!

    Hurra för ett Sverige med mera utrymme!

    Kram C

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt byggprojekt. Här förenas nytta med nöje. Trädgårdfix med grillning, färskpotatis och jordgubbar. :) Ha en härlig dag - hurra! Kram

    SvaraRadera
  3. Fix för denna familjen oxå...eller J. Som vanligt och fixar med båten, Grrrr
    Du!! att vi inte lär oss. Vi skulle ju ha köpt båda filtarna med en gång. Onödigt velande för ynka 79 kr..
    Hur är doften på ditt Voluspa? Mina är inne på sista refrängen nu och dags att köpa nytt. Funderar på Pink citron denna gången.

    SvaraRadera
  4. Vi ska till Rålis och kolla dotterns dansuppvisning. Ett rätt lagom firande.
    Att få ett nytt förråd under blågul flagg är ju inte illa!
    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. Nationaldag? Vi firar med att baka, tvätta och städa inför lördag. Ska ut på stan nu i och för sig för att handla. Springer jag på en flagga, så lovar jag att vifta lite. Ha en härlig 6:e juni! Puss

    SvaraRadera
  6. Men så fint det kommer att bli! Underbart att få saker gjorda liksom. Att det sker på en flaggdag är väl bara extra trevligt. Flaggor, matlag och finheter. Härlig ledighet ju! Här bakas det god kaka med karamellströssel och flaggor. Förberedelser för ett litet födelsedagsfirande.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Jomen vi har lyckats fira och inte gjort någon nytta överhuvudtaget i dag:-) Först lunch hemma med kompisar och sedan picknick och firande i Vasaparken. Och regnet har förbytts i sol. Lovely.
    Kram Lina

    SvaraRadera
  8. Ja men va fasen Anna, nu har du fått igång mig IGEN! Efter jag läst att du är citat "fullständigt kapabel till att gräva och skruva" , slut citat, så åkte jag iväg till Bauhaus och inhandlade virke, olja och färg. Så här ska byggas odlingsstegar ASAP, kan du skruva så ska väl jag banne mig kunna det också. Återkommer med resultatet.... :-)

    SvaraRadera