måndag 4 juni 2012

Svamp-tider

Bildkälla

På jakt efter inspiration till barnrum nummer två mellanlandar jag i svampskogen, hos Stoff&Stil. Efter ett besök i deras butik blev jag väldigt sugen på att ta fram maskinen igen. Tänk vad jag har sytt en gång i tiden. Som värsta Lena Ph sydde jag mina egna kläder och varje tillställning krävde en ny outfit. Jag kom ofta sent för att kjolen behövde fållas eller blixtlåset hade krånglat i sista sekunden. Hemma hade jag en mindre syaffär av olika jerseytyger som i rapidfart kunde förvandlas till en kjol, en klänning eller en superenkelt tubtopp. Jag hade till och med en egen label, en lila jeanslapp som satt i sidsömmen. Efter många flyttar har de unika och högst personligt präglade plaggen gått till återvinning. Återvinning...

Bildkälla

Så vem vet, kanske dyker de upp en vacker dag. En lila label i kantsömmen på en färgglad tubtopp med paljettkant hos Myrornas eller Etiopienhjälpen.

Hos Stoff & Stil är det i alla fall högsäsong för svamp nu. Jag dras med och vill sy svampar, nallar och tygservetter. Jag vill ha blommiga dukar, göra egna bordstabletter och sy örngott. Tänk att en syaffär kan inspirera så här och deras fina katalog kan man bläddra i här.
 
Några modekreationer vill jag däremot inte sy längre. Herre Gud, ibland såg jag ut som hela ABBA i en person, och dessutom på helt fel årtioende. Däremot tittar jag gärna när andra försöker. I höst startar svenska Project runway och Sofi Fahrman blir Sveriges svar på Heidi Klum. Jag missade hela Stylisterna-grejen, men i höst kommer jag att bänka mig framför Tv3.

Auf Wiedersehen!

11 kommentarer:

  1. Haha, jag var likadan. Sydde tjusiga skapelser (hrmm) till varje ny tillställning. Eller vanlig gå ut-kväll. Och jag undrar också om någon sedan köpte dessa skapelser på de second hand-ställen de lämnades in på. Eller så skickades de iväg, långt bort till fjärran land. Eller soptippen...

    SvaraRadera
  2. Men oh, det va dolda talanger som plötsligt avslöjas här... klart du ska plocka fram symaskinen igen och leka lite. Jag är också supersugen på att sy dom där svamparna, men känner att det är en överhängande risk att dom ganska snabbt bara blir ännu en sak som ligger strött över golvet och skapar kaos och oreda. Tänkte att man kanske kan göra nån mini-variant av dom och sätta ihop till en skötbordsmobil...?

    Och du... I love blöjtårtan! Blev ju inte direkt mindre sugen på att göra en egen nu när jag såg din. Jag får väl ta och tvångsbefrukta (nej, asså... jag skojar, riktigt så creapy är jag inte så jag ägnar mig åt sånt) nån av mina vänner snart om dom inte fixar det själva, så jag får nån att göra tårtan till. ;-)

    Oj, vilken uppsats denna kommentar blev. Ja ja... ha en härlig måndag i regnet! Här kombineras VAB av feberunge, så mycket jobb och telefonmöten jag hinner och 4-årsfirande (han är rätt pigg trots febern). Ja, och så lite bloggläsande också. :-)

    Kram kram //Petra

    SvaraRadera
  3. Men ååå vilka underbara svampar!!!

    SvaraRadera
  4. Hej hej!

    Vad kul att du känner inspiration! Jag ska nog ta mig en titt också. Bilderna ser ju fina ut!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Efter att ha sytt L:s dopklänning är jag också sugen att sy mer, men det får nog vänta tills vi bor större. Svamparna var ju fantastiska! Ska hämta upp en sådan katalog för framtida inspiration. Just nu har vi inte plats för fler saker. Och du, dina outfits var fabulous där och då, på Kosmopols dansgolv. Hoppsan hej, vad roligt vi hade! Puss

    SvaraRadera
  6. Tidigare i våras var jag supertaggad på att börja sy. Är långt ifrån så erfaren som du men jag tycker att det är fasligt kul de gånger jag sätter mig framför maskinen. Jag var så pepp så att jag gjorde oss av med gästrummet så att V istället skulle få ett större rum - och som bonus kunde jag ta hans gamla lilla, lilla rum till pysselrum. Jag fixade och grejade och satte fram maskinen. Men vet du vad som hände sen? Jo, sambon skulle "låna" rummet ett tag för att jobba mer hemifrån. Och jag har inte fått tillbaks det än utan det är till bredden fyllt av pärmar och papper. Så kan det gå :)

    Efter sommaren kastar jag ut honom och då syr jag gärna svampar. De ser ju helfestliga ut!

    Tack för dina fina kommentarer hos mig förresten. Jag har nog inte sagt hur glad man blir! :)

    Kram.

    SvaraRadera
  7. Ha ha, jag misstänkte nästan att du var en Lena Ph-sy-person. Coolt med egen label. Svamparna var ju så coola!

    ...och du, om du vill får du mer än gärna svänga förbi hemma hos oss och plocka rabarber, jag kan ge dig adressen och sen är det bara fritt fram. Vi har en hel djungel! :)

    SvaraRadera
  8. Anna. Att slamra när man plockar ur disken är ett krav på merit när man jobbar här hos little.u ... ALLA som jobbar här gör nämligen det. Hahahaha!
    Och en brandsläckare skulle jag behöva också. Höll på att tutta fyr på mer än silkespapper sist jag lödde. Hahahaha!

    Du. Jag är första beställare på de där svamparna om du börjar sy dem. DU vet ju hur mitt svampbegär är. Och sydda svampar har jag inte (bara en mjuk måttbands-svamp!!!).

    Heja heja heja Anna-jag-syr-mina-kläder-själv!
    KRAM - från hon som inte kan sluta le över dina roliga kommentarer alltså ... :)

    SvaraRadera
  9. ... och du, om du kilar över till Annixenoch plockar rabarber. Passa på att få med dig ett fint blad då. För då kan du ju gjuta fågelbad sedan ;D

    SvaraRadera
  10. Värsta inspirationskällan - stoff & stil. Där kan man bränna pengar i tron att man ska hinna så mycket :)

    Sv; Surtant där, håller egentligen med dig fullständigt. Man kniper idén och gör själv. Alltid bäst. Nästan. :) :)

    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  11. Haha, jag känner igen mig. Har sytt de mest fasansfulla plagg till mig själv som jag stolt spatserat runt i och mina vänner har kännts sig tvugna att säga att jag är fin ;-)

    SvaraRadera