söndag 10 juni 2012

Sparris


Tack för era hälsningar och tips. Jag mår bättre men har en envis feber och fyrkantigt bröst.

Jag fick ett annat tips. Ett sparristips. Visste ni att färsk sparris mår bäst och håller sig längst om man ställer dem i vatten? Som en blomma i vas. Det visste inte jag och jag är värsta sortens sparrismissbrukare!

Och kryddorna mår bäst av att stå i vatten och bli vattnade underifrån. Och glasflaskorna med droppkork från Granit är helt suveräna, speciellt om man köpt storpack med olivolja på dunk från Grekland. Som jag har gjort.

12 kommentarer:

  1. Vilka sköna tips! :) Tack tack. Sparris i vas ska jag testa och mina nyinköpta kryddörter ska få vatten underifrån istället (så kanske de lyckas överleva den här gången?).

    God bättring och fin söndag till dig!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så bra tips! Jag är ju också sparrismissbrukare av stoooora mått. I och för sig brukar den aldrig bli gammal här, men det där var ju dessutom vädligt dekorativt. Och flaskan från Granit...mmmmm!

    Sv; Japp, den rullar. Vagnen alltså. Det måste den göra om jag ska ha en. Förra året var det premiär i Lysekil och Torekov. Och i år blir det Västervik och Österlen :) Trodde inte att vi var husvagnsmänniskor alls faktiskt. Men det är vi :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  3. Ja du, jag tror att du ska dricka det. Prova vet jag! Googla det för säkerhets skull men det var min barnmorska som tipsade mig, hon syftade till lättöl men jag tror det går bra vilket som...

    Lilla pockethyllan ja, den är finfin. Den heter blue men jag skulle nog säga att den går rätt så mycket åt det grå hållet. På gott och ont.

    Och sparris, hur gott är inte det? Vi grillade igår och la på ett gäng sprrisar. Mmmm. Med salt och smör. Livets goda.
    Kramar till dig fina Anna!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Fina du, tack för alla braiga tips! Aj, aj feber och fyrkantigabröst låter inte bra, massor av värme och amning, amning brukade hjälpa för mig. KRYA på dig i massor!

    SvaraRadera
  5. Usch, jag har bara haft lite lätt och det var inte skönt. Stackars dig! Nu har jag kommit ur dopkaoset med hälsan i behåll. Allt gick bra, men jag var nära att slänga tårtorna ett tag för att de blev fula. Tur att jag har en lugn och trygg man som kan visa mig rätt när jag spårar ur. Stor kram och krya på dig!

    SvaraRadera
  6. Här kommer mjölkstockningsamningstips från en av Sveriges bästa amningsbarnmorskor, vilken jag fick tipset av från för 11 år sedan. Lägg barnet på rygg i dubbelsängen. Du står "över " barnet på alla fyra, så får barnet dia med bröst som kommer ovanifrån. Helst ska man dessutom spela piano (trumma med fingrarna) på bröstet som barnet diar ifrån. Det hela ska tydligen göra att mjölken går i andra mjölkgångar.
    För övrigt: ha vindtätt över brösten - hela somrarna ifall du är stockningsbenägen.
    Har själv långammat tre barn och haft stockningar måååånga (understatement) gånger. Så hoppas verkligen att du blir bättre snart!!!! Ring SÖS annars, nu när BBS tydligen inte har amningsmottagning (?). HS har jag tyvärr inte hört så jättebra om, i varje fall inte "på min tid".
    Varma hälsningar från andra sidan motorvägen ;-) ;-) Jättelycka till!

    SvaraRadera
  7. Jahaaa, vatten säger du, till sparrisen. Då kanske man slipper att de blir sådär skrynkliga längst ner efter ett par dagar i kylen. Måste testas.

    Hoppas ni haft en fin helg och att den där jäkla mjölkstockningen ger upp. Fy fasiken.

    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Aha, det förklarar ju en hel del varför sparrisen blir lite risig efter ett par dar. Nästa gång ska de få vatten!

    Och hoppas, hoppas verkligen att du snart är bra från mjölkstockningen. Du har ju fått ett riktigt bra tips här ser jag från någon som verkar rutinerad. Jag kunde bara inte låta bli att brista ut i gapskratt när jag läste och föreställde mig inne i mitt huvud hur det där skulle se ut. Hi hi hi. Du måste berätta om du provar det! Och om det i så fall funkar. Lova?! :)

    Kramar.

    SvaraRadera
  9. Nä, det hade jag ingen aning om.
    Hoppas att du slipper mjökstockningen snart, usxha.. inte skönt! Hörde någonstanns att man skulle dricka någon sort öl. Men jag minns inte vilket. Om orka testa alla. :P

    SvaraRadera
  10. Tack för tips om sparris!

    Har fått lära mig att värme på dagen och ingen behå på natten är bra för att undvika mjölkstockning. Sov på en frottéhandduk som kan bytas ut varje natt (eller några gånger under natten...) och jag testade även sängskydd som inte är av plast utan mer "fleece" fast i ylle. Kan dock bli väldigt varmt men det skyddar sängen och suger upp alla vätskor väldigt bra. Att de ska vara så mycket smärta och kroppsvätskor inblandat hade man liksom ingen aning om när man fick barn :)

    Apoteket har haft bra värmeinlägg som är tunna att lägga i behån på dagarna och så har de också tvättbara skydd, engångs torkar ut och ger mer infektioner. Sen är det väl bara att amma, amma och amma massor som hjälper och det i kombo med mjölkstockning är aj,aj,aj...

    SvaraRadera
  11. Vilken härlig bild, och jag blev sugen på sparris! :-) Kram Elina

    SvaraRadera
  12. Åh. då ska jag testa att sätta min nyinköpta sparris i vatten. Tack för tipset. :)

    Kramar!

    SvaraRadera