måndag 18 juni 2012

Kräm de la kräm


Att vara en samlare har sina fördelar, en av dem är inte gott om plats. Nä, samlar man på saker har man sällan gott om plats, däremot gott om saker. Innan vi fördjupar oss, eller snarare förvirrar oss vidare i detta skall jag försöka komma till sak.  Weronica tipsade om hur man kan spara men ändå rensa bland sina tidningshögar, jag måste säga att tanken är lockande.


Jag älskar tidningar, inredning, mode och mat (utan inbördes ordning). Jag har oerhört svårt för att göra mig av med dessa. Ibland bläddrar jag i gamla nummer av inrednings- och modemagasin, men handen på hjärtat är detta mer sällan än tomtens visit. En sak jag däremot ofta återbesöker är mattidningarna. Jag har favoritnummer som är mer lästa än vissa av mina kokböcker. Just nu ligger en gedigen hög med vårnummer av Elle mat & vin på mitt sängbord. Jag viker hörn och planerar brakmiddagar.


Kolgrillad sparris- och fänkålsallad var en av smakerna som bjöds på förra sommaren. Det är ganska mycket som det låter; sparris, fänkål, ägg, sötmandel, cocktailkapris och en franska vinegrette. Serveras med grillad ciabatta och lufttorkad skinka. Gott!

En annan storfavorit är Ernst ruccolakräm. Den är sagolik och en tradition i vår sommarrepertoar.

Ernst kräm! 
(ca 4 port.) 

Ingredienser: 
1 st baguette 
150 g ruccolasallad 
150 g västerbottenost 
2 dl solrosfrön 
2 st klyftor vitlök
1 st citron
2 msk honung
1.5 dl olivolja
2 msk vit balsamvinäger
1 dl riven starkost
peppar från kvarn

Gör så här: 
1. Skär baguetten i skivor ca 3 cm tjocka. Grilla sedan brödskivorna på grillen tills de får en fin grillyta på varje sida.
2. Lägg ruccolan i skål (eller i en blender). Hacka vitlöken i bitar och tillsätt till ruccolan. 
3. Tillsätt olivoljan, solrosfrön, salt, vit balsamvinäger, honung och blanda.
4. Tillsätt 150g riven västerbottenost och saften från en halv citron. Tillsätt även sesten (det yttersta skalet) från en halv citron. Blanda och smaksätt med peppar från kvarn.
5. Mixa allt till en kräm. Servera med brödet.

Era kommentarer är för gulliga, tack, jag behövde min lilla micropaus. Nu startar vi veckan med mat. Kan det bli bättre!?

Happy Monday!

9 kommentarer:

  1. Haha! Ja, det var verkligen en micropaus du tog.. en natt för att vara exakt. Och det kan vi väl ändå unna dig. ;-)

    Man tackar och bockar ändå för att den inte blev längre!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var en riktig power-nap det där :)

    Den där krämen är jag väldigt sugen på att prova. Det får bli till nästa gång jag anstränger mig i köket. Det gör jag nämligen långt ifrån varje dag :)

    Ha en fin måndag!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Haha, härliga du! Vad det för mumsigt recept på förstasidan av mars 2006? Pannacotta? ;)

    Kram

    SvaraRadera
  4. Hihi, jag är också en samlare och särskilt vid högtider som midsommar och nyår åker tidningarna fram för inspiration :D kram

    SvaraRadera
  5. Samma problematik här hemma. En vacker dag ska jag rensa. Men än så ligger de i många många många lådor en trappa ned.
    Ernst kräm har vi inte testat, låter ju sådär Ernstigt god. :)

    SvaraRadera
  6. Jo, det kanske vore nått att riva ur sidor. Högarna är ett problem här med.... :S
    Tur att pausen inte blev så lång :)
    Ha det fint!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  7. Jepps, en samlare till!
    Har så svårt att göra mig av med dessa underbara tidningar med alla dessa underbara bilder, inspiration och tips!
    Ha en skön kväll!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  8. Ernst kräm lät ju fantastiskt god. Den måste testas till midsommar!

    Jag är lika-samma-som du med magasinen. Det är mat tidningarna jag återkommer till. Tror hela tiden att jag ska sitta en regnig eftermiddag och bläddra och bläddra i högarna. Hm, nja inte riktigt. Ännu. :)

    KRAM!

    SvaraRadera
  9. Blev nervös över din paus. Tur att den bara var micro! Kram Karin E.

    SvaraRadera