tisdag 17 maj 2011

Pioner och ceasarsallad



Förutom min pion-frossa ska jag dela med mig av den absolut bästa Ceasar-sallad-dressingen som finns. Generöst visst?

Vispa 1 msk dijon med 3 äggulor. Elvisp eller snabbt som tusan för hand. Tillsätt 3 dl vanlig olja, lite i taget så att det blir majjo-konsistens. Bland i 1 1/2 dl crème fraiche. Riv i 2-3 st vitlöksklyftor och 1 dl riven parmesan. Smaksätt med citron, salt och peppar.

Jag vill gärna hålla en ödmjuk attityd, men den här dressingen har jag sett folk äta med sked, som soppa. Med egna ögon. Den är god.

I min favoritsallad ska det vara bacon, romansallad och helst grillade gambas. Och massa parmesan. Och bröd vid sidan om.

9 kommentarer:

  1. Tack för gott recept ! Har en stundande student mottagning framför mig , och tänkte just köra varianten make your own Ceasarsallad. Man får helt enkelt själv plocka ihop sina favoriter . Gambas låter himla gott till!

    Just nu öser regnet ner och här i Älvsjö, men hos dig ser det verkligen sommarfint ut!
    Härliga pioner !
    Carina

    SvaraRadera
  2. TACK för recept! Det där ska skrivas upp. Men oj jag sitter här och försöker och försöker komma på...vad är Gambas?

    SvaraRadera
  3. TACK för det receptet!! Sparade genast ner det i min receptmapp och ska testa det inom kort :)

    Så fina bilder på dina pioner, härlig färg och vackra blommor!

    Hoppas du haft en bra dag

    Kramar Bella

    SvaraRadera
  4. Å jag älskar pioner, vilka fina bilder. Dressingen låter goood! :-)

    Kram Elina

    SvaraRadera
  5. Åh fint och precis vad jag behövde, ett braigt recept på just det. Dina hälsningar är som små presenter i sig som gör mig glad oavsett om det står att du lipar ;)
    Gissa vilka örhängen jag har idag?!
    Kram!!

    SvaraRadera
  6. Godmorgon!

    Så ljuvliga bilder! Det receptet är perfekt! Tackar och memorerar!

    Angående kamera så har jag en Nikon D90 med ett 50mm 1:1.8 och ett 18-105mm 1:3.5-5.6 Jag trivs sååå bra med kameran. Men mycket vill ha mer förstås;-) Fler objektiv, ett 50mm som kommer ner till 1.2, stativ...ja du vet. Man är väl en utpräglad i-lands människa;-)

    Suck, nu bråkar tjejerna som en pläd som är 1x1 km...back to reality

    Kram

    SvaraRadera
  7. Både pioner och caesarsallad är stora favoriter i Villa Tallås. Jag verkar dock lyckas bättre med salladen än pionerna... I söndags grillade vi kyckling till salladen, ska prova Gambas nästa gång!

    SvaraRadera
  8. Men hur gott?! Det där vill jag äta med en gång. Kanske får bli en sådan med gambas till ikväll :-)

    SvaraRadera