tisdag 24 maj 2011

Tisdagstemat; på trappan/verandan/balkongen




I Fabriken visar alla upp sina fina trappor och balkonger idag. Alla blommor och odlingar, den ena vackrare än den andra.

Det här är så nära man kommer en balkong hos oss. Vår hylla, med kvällssol. Jag köpte lack till min fågelholk som ska få stå ute i sommar. Mest för att jag gillar ljust trä igen, men också för att jag gillar spraylack. Det blir så mycket enklare på något vis. Och snabbt går det. Tjoff-tjoff.

Sen förstår jag ingenting. Min mans hortensia har blivit alldeles grön. Från kritvit med inslag av grönt på enstaka blad har den förvandlats till en hel-grön blomma. Gräs-grön. Inte ett endaste vitt blad kvar. Någon tipsade mig att det beror på surheten i vattnet, men kan det verkligen stämma? Snygg, kan tyckas men jag är inte släppa tanken på att det har med vattnet att göra. Och kan den i så fall bli vit igen?

5 kommentarer:

  1. Nämen titta, en nästan likadan fågelholk som hos mig! :) Och ni har en sån där fin loungemöbel se jag! Har tyvärr ingen aning när det gäller hortensian men jag gillar grönfärgen! :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Japp, hortensia fungerar som en pH-indikator. Så du får läsa på om det är surt eller basiskt vatten du ska ge den för att den ska bli vit igen :)

    Kram, kram / Kristina

    SvaraRadera
  3. Men just en sån grön hortensia VILL jag ha ! Kan jag komma över och hämta lite vatten till min vita ?

    Carina

    SvaraRadera
  4. Har ni haft fest? Kan det kanske tänkas att någon kanske har pinkat i den?

    Nähäpp, det var det närmaste hjälp jag kom känner jag...

    SvaraRadera
  5. Absolut att ph-värdet i jorden påverkar färgen! Tycker den var fin grön, ser nästan lime-färgad ut.

    SvaraRadera