tisdag 1 november 2011

Favoriter i köket



Vi flyttade från ett stilrent, modern, vitt kök med detaljer i rostfritt och ett evigt putsande på den glänsande köksbänken. Snyggt som tusan, men ärligt talat inte speciellt hemtrevligt. Det blev liksom fel varje gång jag försökte piffa till det med krukor, mormorsburkar och fix. Ett typiskt manligt kök där less is more regerar och mina kokböcker (de stackarna) snällt fick stå inlåsta i skåp och trängas.



Sen flyttade vi till hus och blev med ekkök. Inte ett kök som vi nödvändigtvis hade valt själva. Inte alls, men helt plötsligt fick vi andra förutsättningar, som visade sig passa mig bättre. Ett mulligt kök med fönster ovanför diskhon. Där färska kryddor trivs som bäst och det finns plats för väggfasta hyllor där man kan göra om för jämnan. Och det är precis vad jag gör. Ibland står det ljus, ibland kokböcker, ibland porslin på hyllan och på bänken hamnar ofta högar av papper, post tillsammans med små fynd (typ löv) från dagis.

Ett kök där vi får plats många, där jul känns som en baggis och söndagsmiddag med två storfamiljen ryms utan problem. Köket är huset hjärta - ja, visst är det så.

Fler köksfavoriter hittar ni i Fabriken.

6 kommentarer:

  1. Hemtrevligt är ju så mycket bättre än putsat och skinigt tycker jag :) Man ska inte vara rädd att lämna fingeravtryck i sitt eget hem!

    Såg du förresten inlägget hos mig ang Bloggvy? Tänkte att det kanske kan vara något för dig :)

    http://www.knaada.com/2011/10/fa-fler-besokare-till-din-blogg/

    SvaraRadera
  2. Hej! Det låter som ett trevligt kök. Kram o tack för fina kommentaren!

    SvaraRadera
  3. Sitter här i soffan och gör en runtur bland Fabrikens alla fina kök. Va fint du har det!!! Fattar precis vad du menar med förra köket..... förstår att du njuter nu. Med fönster över bänken och allt.
    Ha en riktigt skön helg önskar din Fabrikskollega Lisbeth, med bloggen http://inredningsdesigner.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Gillar "väggtexten" väldigt mycket! Kram Johanna

    SvaraRadera
  5. Ljuvliga bilder. Härligt kök! Suger åt mig all inspiration jag kan nu när vi har ett nytt kök att inreda. :)

    Ha en fin helg!
    Kram C

    SvaraRadera
  6. Låter som mitt kök det där :)

    Gillar bokstäverna på väggen!

    Må så gott!
    Ann-Christine

    SvaraRadera