lördag 21 januari 2012

Gårdagens mässa


Nja, jag kan tyvärr inte skryta med att jag blev blåst av stolen direkt. Men ändå, en fin mässa. Inte mycket nytt, men å andra sidan är Formex inte en framtids-/trendmässa utan införsäljning för våren -12, vilken några kritiker i bland verkar glömma.

Däremot lyssnade jag på två trendseminarium där allt redan kändes sagt, gjort och sett. Har vi för höga krav på förnyelse? Jag har sett afrikana, industri, trä, trä, LJUST trä, stickat, Florida-färger, prickar, kurbits, etno och tio nyanser av grått länge nu!



Men nutidsorientering är också kul och ett sätt att se att man står på rätt plats här och nu. Här och nu. Men det är svårt. Med här och nu.

Utställningen Fågel-fisk-eller-mittemellan av Synnevö Mork (ovan bilder) är ett utmärkt exempel på här och nu. Superfint. Nästan hemskt att inleda med den för det ställer genast så höga krav på resten av mässan. Höga krav som är svårt att leva upp till.

Men privat kunde jag frossa i montrar som Rie Elise Larsen, Ferm Living (har ju redan spanat in några favoriter från deras katalog), Littlephant (barnrumsinspiration big time!) och givetvis Ida på Young Designers Café med sina ljuvliga produkter från Crème de la crème (som jag inte fick en chans att säga hej och tack till - väldigt poppis hörna!!) och vackra illustrationer från Mini Empire från samma avdelning.

Sen lyssnade jag på Lotta Lewenhaupt vilket var mässans högdpunkt. En historisk resa om mode och inredning. Sen sågade hon allt vad som heter shabby chic, eller ska jag säga hela A-hallen? Vid fotknölarna. Jag tror verkligen inte att är speciellt imponerad av bohemian chic heller. Knappast. Ska man besöka mässan idag kan jag verkligen rekommendera detta, monter AG:152, kl 12:00-12:30. (om tio minuter...eh, schyst framförhållning, verkligen!)

Senare idag får ni se vad jag tyckte var absolut finast på Formex. En liten ljuvlig sak som gärna får flytta in hos mig.

1 kommentar:

  1. Hej!

    Det låter som om du trots bristen på nya grejer haft det okej. Jag ska kolla in dina länkar sen.

    Ha en go lördag! Kram

    SvaraRadera