onsdag 25 januari 2012

Vad blir det för mat?



Har ni någonsin lagat lasangette? Inte krullig pasta utan maträtten lasangett. Hur kunde jag glömma denna fantastiska rätt som påminner mig om Kotlers 4P, om marknadsanalyser, företagsekonomi och marknadsföringslagar...? När jag pluggade brukade vi sitta hon en kompis vars högt dyrkade paradrätt var just lasangett.

I söndags fick den här rätten revival hos casa Sylvan. Och det är tydligen inte bara i studiekretsar denna rätt går hem. Full pott från båda make och barn. Slurp sa det, hann knappt fota.

Recept är kanske överflödigt men om ni inte hajar konceptet kommer här en snabbrepetition.

Ugn på 225 grader eller grill.
Gör köttfärssås, koka valfri pastasort, blanda ihop, häll i form.
Rör ihop crème fraiche med riven ost, ju starkare desto godare.
Bred ovanpå pastan.
In i ugn tills lasangetten fått en fin yta.

Ät och plugga vidare eller nu för tiden - bara njut!

5 kommentarer:

  1. Tack för tipset, det hade även jag glömt! Och superfint kök, vad roligt för er :D Kram

    SvaraRadera
  2. Aldrig. Men det ska det genast bli ändring på!

    SvaraRadera
  3. Lät ju inte dumt alls, det där!

    Var på Drömhuset igår föresten för att köpa på mig de söta hjärtformarna. Men det gick inte alls som planerat. I skyltfönstret såg jag fina i vitt, roa och lila men inne i butiken fanns det bara de mörkt turkosa kvar. Och tydligen kunde dom inte låta mig köpa de som stor i skyltfönstret. Jag gick där ifrån tomhänt och grinig och mitt köksskåp skriker fortfarande efter att få fyllas på med små söta hjärtformar.

    Bättre lycka nästa gång, kanske... :-)

    SvaraRadera
  4. Ja visst är det ett säkert kort! Jag har tyvärr ingen riktigt så fin form att tillaga i som du har... det önskar jag mig :)

    Kram Tina

    SvaraRadera
  5. Nix, men det låter värt att prova... Lasagne är för jobbigt så hos oss blir det lasagnerullar: Smarrig köttfärssås med massa riven ost i inlindad i färska l-plattor.

    SvaraRadera