söndag 15 januari 2012

Passion för passion



Underbara bloggen MARIA emb. tipsade om den här sköna efterrätten. Passa på nu när det kryllar av denna vackra (och säkert väldigt nyttiga) frukt i butikerna.




Passionsfrukt Fromage
(4 portioner)

5 st passionsfrukter
2 st gelatinblad
2 st ägg
4 msk socker
1.5 dl vispgrädde

Diskmaskin är en bra sak för här behövs det smutsas mer tre bunkar och en kastrull! Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min, skrapa ur innehållet ur passionsfrukterna i en panna och värm det något. Smält ner gelatinet i passionsfrukten och rör om så att det fördelas ordentligt. Dela på ägget och vispa vitan till ett hårt skum i en skål, vispa gulan tillsammans med sockret pösigt i en annan och i en tredje skål vispas grädden. Se till att passionsröran har svalnat och blanda den med ägg- och sockersmeten. Rör sedan försiktigt i grädden och vänd till sist ner äggviteskummet. Häll upp och i glas/skålar och låt stå kallt ett tag innan servering.

Vi dekorerade med hackad choklad för jag tyckte ytan blev lite trist. Chokladen och passionsfrukten gifta sig. Mums!

Hoppas att ni haft en härlig helg. Det har jag. En helg fylld med god mat och trevliga vänner - love it! Nu väntar veckan med full kalender och Formex-besök.

12 kommentarer:

  1. Låter väldigt smarrigt! Detta recept måste sparas.
    Ha en fin start på veckan
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Jag såg också det här receptet och blev sugen. Passar min nuvarande craving för syrliga frukter utmärkt! Tack för påminnelsen - kanske ska man slå till på en smarrig måndags-efterrätt imorgon :)
    Kram.

    SvaraRadera
  3. Åhhhh så gott, man jag måste bara sluta frossa i såna läckerheter....Kram

    SvaraRadera
  4. Vill du tjäna pengar på din blogg? Förklarar precis hur du ska gå till väga på min blogg :) snabbt enkelt och bekvämt :) !

    SvaraRadera
  5. men åhhh jag vill oxå, men det får vänta. (kanske när jag fyller år)

    SvaraRadera
  6. Åh, dom där små hjärtformarna väcker ett våldsamt ha-begär inom mig! Var är dom från?

    SvaraRadera
  7. Tack för det tipset!
    Kopierat och printat för att sättas in i receptpärmen.
    Miss U!

    SvaraRadera
  8. Tack för en otroligt insirerande och härlig blogg, fina bilder och varierande saker du skriver om. Tycker verkligen om att titta in här när jag är "ute och bloggar".

    Du har en blogg award att hämta hos mig!

    Pernilla

    SvaraRadera
  9. Men ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅh! Ska testa detta. Barnen kommer att smälla av och jag kommer dö en smula.

    SvaraRadera
  10. Vackra bilder och så gott det ser ut!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  11. Hejsan ! :) jag har en smink/skönhetsblogg så om du är intresserad av smink och andra shönhetstips så kika gärna in :)
    Ha en bra dag, kram! :)

    SvaraRadera
  12. Jösses vad gott det ser ut! Detta MÅSTE jag prova. Tack för receptet.

    SvaraRadera