torsdag 14 juni 2012

Ett tips till





Tydligen gick sparris-tipset hem så jag fortsätter väl i samma anda. Att jag ens har en kategori som heter 'Gröna fingrar' är ett skämt! Så att jag har mage att ge tips inom något som skulle kunna hamna under den rubriken .. ja, ni förstår! Mina fingrar är allt annat än gröna. Men med åldern kommer blomsterintresset (har jag hört) och den har även drabbat mig. Åldern slash blomsterentusiasm.

Anyhow. Min svärmor sa till mig att Bo Rappne (ni hör ju själva!) har sagt att knipsar man Pelargoniorna vid stjälkens botten intill grenen när de börjar vissna då kommer det snabbare nya. Fast det finns fina blad kvar i kronan. Det känns som blomster-mord i mina öron, det finns ju fortfarande små levande knoppar. Små ofödda liv! Men enligt Rappne får man alltså skörda ännu större, tätare och vackrare blommor.

Nu testar jag på mina vita skönheter och vi får se. Och det minste jag kunde göra var ju att föreviga de små stackarna på bild.  

Hur sköter ni era små rara Pelargonior?

13 kommentarer:

  1. Åh vilka vackra bilder! Håller tummarna för att det blir bra :)
    Ha en fin dag Anna!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  2. Ja! Precis detta hörde jag också. Och följer troget. Eftersom jag, precis som du, inte kan skryta med gröna fingrar så har jag ju inget bättre förslag. Men fina är de, pellisarna. :)

    Dina bilder är magiska idag!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Åh, jag skrattar så åt gatuköksdoften i förra inlägget! Det har jag aldrig lagt märke till, måste ut och plocka några hundkex.
    Och pelargoner ska inhandlas idag, och tipset fick jag av min mormor för flera år sedan och kände precis som du! Verkligen, knipsa av dessa små knoppar! Jepps, men så är det! Det funkar!
    Ha en skön dag!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Det där är något som min mamma tjatar om och varje gång hon kommer på besök "knippsar" hon mina blommor. För det glömmer jag helt. Men, sen blommar de snart igen! Tror att det är ett sätt att lura blomman att den inte blommat ännu.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  5. Åh, så stolt jag blir nu för det har jag gjort ett tag. Min mamma har lärt mig det - såklart. De har blivit väldigt fina pellisar tidigare år men den jag har i år (har ännu bara en...) har blivit tokhög och gänglig så på den biter det inte riktigt. Eller så gör jag något annat fel.

    Jag har inte heller särskilt gröna fingrar utan lever mest med turen att ha min mamma med tokgröna händer och väldigt nära dessutom :)

    Kramar.

    SvaraRadera
  6. kristina - ingen vanlig dag14 juni 2012 kl. 11:50

    Underbara bilder glömde jag ju säga!

    SvaraRadera
  7. Åh tack för tipset. Själv har jag inte lyckats att hålla en enda pelargon vid liv i mer än någon vecka så jag har tyvärr inga fina tips att ge ;(

    Kram

    SvaraRadera
  8. Tack för tipset! Himla fina bilder!
    kram

    SvaraRadera
  9. Du är ju så härlig.
    Dina klockrena rader...älskar läsa dina ord.
    Hur jag gör med mina pelagonier....ja du.
    De som ser visset ut åker av. Jag är fruktansvärt allergisk mot de när jag får de på fingrarna så jag tar bara det yttersta. Dock kan jag inte vara utan de.
    En eller två ska jag ha varje sommar...
    Och gröna fingrar har jag inte heller. Jag ska vara glad om de håller någon månad...eller dag ;)
    Tackar för dit tips!!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  10. O no.. Jag som knipsar av dem precis under den brunande blomman. Det lär vara kört med mina pelargonier nu då. Tyckte väl de började se lite rangliga ut...!

    SvaraRadera
  11. Ja men så brukar jag göra och jag tror att det funkar! :) Jag har hyfsat gröna fingrar men klarar inte alltid krukväxter så bra för det.

    Fina bilder. Gillar turkos ihop med vitt. Fin kväll till dig Anna!
    Kram

    SvaraRadera
  12. haha...
    jag gör som bosse, och det funkar fin-fint!

    SvaraRadera
  13. Tack för tipset. :) Jag brukar också knipsa av men först när blomman är vissen. Så detta ska jag definitivt testa. Älskar bilderna! Lovely!

    Kramar

    SvaraRadera