tisdag 12 juni 2012

Inredningsmagasin 2.0


I dag gick jag en extra promenad bort till ICA för att köpa juni-numret av Elle Interiör. Mokkasin-Sofias hem är med och det vill man ju absolut inte missa. Tyvärr hade min lilla ICA inte fått (eller orkat packa upp) tidningen så jag gick moloken hem igen. 

Väl hemma kom jag på att det nya är inte att gå till ICA och hoppas att de packat upp senaste numret, oh no, det är att ladda ner sin tidning i iPaden! 


Frida på Trendenser har tillsammans med Bonnier och BOOM gjort sin egen iPad-tidning. Man laddar ner appen 'tidningskiosken' och köper Trendenser för 14 kr. Eller prempar på 3 nummer för 22 spänn.

Vad tyckte jag då? Jo, det blir ju aldrig samma papperskänsla som en tidning, men det är ju rätt uppenbart och hey, välkommen 2012, nu testar vi något nytt! Men, till skillnad från en blogg kunde magasinet ha bjudit på fler bilder ur samma 'reportage' det som man oftast får massvis av i en tidning. Jag skulle kunnat bläddra fram och tillbaka och tittat om och om igen om det innehållit fler bilder. För de bilder som finns är vackra och kvalitén i iPaden blir fantastisk....


... men jag skulle verkligen önskat att allt material varit nytt. För oss som följer (och älskar) Fridas blogg har jag sett för många av dessa bilder tidigare. Lite som bilagan Sofis Mode och hennes blogg. Jag hade önskat mig helt nya bilder som inte visats tidigare. Inte någonstans.

Det hade kunnat vara mer av allt. Kändes aningen kort och lite för snabbläst. Vet inte om det beror på nya formatet eller möjligtvis att man sett en del förut. Fler plocksidor, fler dukningar (!!), mer DIY, mer hemma-hos, mer favoriter...

Slutligen längtar jag ändå till nästa nummer (för som alla vet brukar nummer två vara tusen gånger starkare än första) och självklart signade jag upp mig på en prenumeration. Notera bara att man själv måste säga upp detta i inställningarna, det görs alltså inte per automatik (precis som en tidning).

Nu är jag nyfiken, ni som läst, vad tyckte ni?

7 kommentarer:

  1. Hej hej! Angående pappersblomman så är det en "halv" pompom. Googla på pompom så hittar du bra beskrivningar. Angående nättidningar så är det ju såklart bättre än ingen tidning alls men jag håller med dig om att det inte går att jämföra med en riktig. Jag brukar handla mollie makes till ipaden men har nu övergått till papper igen... Ha en go kväll! Kram

    SvaraRadera
  2. Åh, jag har ju inte läst ännu. Fortfarande utan padda, men snart är vi på gång här :) Skoj att läsa din recension. Jag får lov att återkomma när jag kikat. Och nya Elle Interiör är en riktig höjdare. Väl värd att vänta på tills du återkommer till ICA!

    SvaraRadera
  3. Inget är som papper! Tyvärr blev jag liite besviken på Trendensers magasin, fint javisst men tråkigt att det inte var nytt material, dessutom pratas det mycket om att det är ett nytt upplägg men i mina ögon ser det ut och fungerar som de flesta andra IPad-magasin. Hålller med om att man kunde gått mer på djupet av reportagen. Men även jag tecknade mig för en prenumeration så hoppet lever inför nästa nummer.

    SvaraRadera
  4. Bläddrade i den igår och på något sätt känns det som att jag har fått bara en kort preview och väntar på the real deal liksom. Och vem vet, det kanske blir nästa nummer!

    Å andra sidan måste ju sägas att självklart är det nedrans bra gjort om alla vill ha mer, eller hur!? :)

    SvaraRadera
  5. Senaste Elle var riktigt bra! Hoppas den kommer till din Ica snart :)
    Håller med om att det var lite trist att man redan sett det mesta som var med i iPad-magasinet. Men jag gillar verkligen funktionerna och layouten och väntar med spänning på nästa nummer!

    SvaraRadera
  6. Intressant att läsa din ärliga reflektion. Jag har inte läst än men tänker att jag ska. Det är nog precis som du skriver att det kommer att ta sig vart eftersom.

    Och så härligt att läsa om att du är en skrytmoster. Jag har länge varit en skrytfaster och det är häftigt med all denna barnakärlek. När jag läser dina texter om din syster blir jag så glad - det verkar så härligt! Jag skulle mer än gärna ha en syster. Har i och för sig två gulliga bröder men det blir liksom inte riktigt, riktigt sådär med dem. Intressen delas inte på samma sätt om du förstår vad jag menar :)

    Och jag vet inte om jag skrev något det där med mjölkstockningsbotningen. Du gjorde det! Herregud så roligt! Men när jag pratade om det här häromdagen med några kompisar så var det en annan som hört talas om det och sa att det var den enda rätta efter vad hon hört. Kanon, då vet man om det skulle skita sig med brösten framöver. Hoppas det är bättre nu!

    (Jag har superbra inlägg som jag fått av min svägerska. Det är nån typ av stålullsliknande grejs i dem. Låter heltokigt med de verkar funka och är ganska tunna. Tror hon köpt dem på nån hälsokostaffär.)

    Kramar.

    SvaraRadera
  7. Och förresten, ska köpa Elle idag. Har till och med skrivit det på inköpslistan. Ser så fram emot Sofias hem som jag fullkomligt älskade i Plaza.

    /K.

    SvaraRadera