fredag 29 juni 2012

Noga utvalt, och värt varenda krona


När råvaror smakar som råvaror ska då är det ett sant nöja att käka. Ni vet, när tomater inte bara är röda och smakar vatten eller kallt kylskåp, utan doftar sol och sötma som får kolasås att verka syrlig. På Spanska solkusten blir jag aldrig besviken. Vi handlar gladeligen mat i närmaste mataffär, inget fancy utan deras svar på Coop.

Men här råder charkdiskarnas lag. Hyllsystemet är en transportsträcka till himmelriket. Ingen inplastad butikspackad "färsk" lax och ingen vakum-parma. Å-nej, här bjuds det på längder av färsk fisk med klara ögonvitor, korvar som hänger från taket, oxfilé i stora bitar, räkor i olika storlekar och ost i kvadratmeter. Ja, i ostdisken behövs vinets svar på sommelier för att namnge delikatess efter delikatess.

Och på tal om vin. Detta återkommande ämne. Landet som inte tar ansvar för sina invånares konsumtion. Nej då. Här kan vi fritt köpa ett passande eller ett sexpack Corona till maten och slipper behöva ta oss till en annan destination. Utbudet är dessutom i högklass på spanska motsvarigheten till Coop.

Så inför kvällens middag beger jag mig till vårt lokala svar på charksdisk. På Erssons finns den färskaste fisken, den bästa osten, det godaste brödet. Noga utvalt, och värt varenda krona.

Och den bästa aioli, den gör jag själv!

Blanda ägggula, dijonsenap, vitlök och citron. Vispa samtidigt som du häller en tunn stråle neutral olja till det tjocknar. Smaka av med salt och pepper. Klart!

Smaksätt med valfri smak; dill, limecest, tryffel...
  

Önskar er en härlig fredag!

8 kommentarer:

  1. Mmm, vad hungrig jag blir!!! Om majonäsen är slut hemma hos mamma säger hon alltid "äh det kan vi göra själv" och det är ju faktiskt så enkelt, och o så gott!
    Igår gick jag förbi Rackarungar på Skånegatan, tänkte på dig :-) Har helt missat att det är där butiken ligger, är det din kompis som har den? Ha en fin Fredag! Kram Elina

    SvaraRadera
  2. Så gott gott gott! På semestern är god mat en viktig ingrediens. Du verkar prickat helt rätt o din aioli ska jag absolut prova (du har inte glömt nåt i receptet..?). Vi är på Gotland o grillar gott varje kväll m fina kryddblandningar. Underbart.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Mmmmm, när kan jag komma?

    Och varför är mataffärerna så förbaskat trista i Sverige. Som att vi nöjer oss med vad som helst. En vacumförpackad flinta liksom. Hahaha ...
    Längtar också till Solkustens utbud av färsk mat. Skinkor, ostar, fisk, skaldjur - bara brödet liksom. Mmmm ... och vinet! Ja jag längtar.

    Vad var det du köpte leo på HM i stl 170? ;))

    KRAMIS. u.

    SvaraRadera
  4. Men jisses vad jag längtar utomlands när jag läser det här! Men Ersson här hemma i förorten är inte illa det heller... :-)

    SvaraRadera
  5. Heja Erssons! Och heja gångavståndet dit;-) ;-)

    SvaraRadera
  6. Ja, nog är det skillnad på råvaror och råvaror helt klart! :-)

    SvaraRadera
  7. Dig går det ingen nöd på iallafall :) Härligt och gott! Och så bjuder du på aioli-recept. Väldigt tacksamt. Har faktiskt letat efter ett enkelt och gott. Och nu har jag det :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera