tisdag 18 september 2012

Enskede Gamla Matbod



Halstrad Röding med kantareller, citron & saffranskräm samt dillslungad potatis

Inga förväntningar. Inga stora rubriken. Ingenting som förstörde mitt första intryck. Bara en fullsatt, gemytlig restaurang som kändes lite som att stiga in i någons vardagsrum. Lite generad ursäktade jag mig över oanmäld barnvagn, f'låt, men fick bara ett stort leende till svar. Ljuvligt. 

En kille från Bo Kaspers flyttar så gärna. Han skulle ändå bara dricka ett glas rött och skriva lite. Han infriar alla  mina låtskrivarromantiska drömmar om hur musiker har det. Vi får bästa platsen och Harry kan övervaka både mamman och maten. 

Efter att länga velat mellan marulk och röding väljer vi båda två. Smakar av varandra. Är precis så där romantiska som man bör på sin bröllopsdag - utan att mata varandra. Där går gränsen. Båda rätterna smakar ljuvlig. Min amerikanske smöriga Chardonnay gifter sig med den rosa fisken. Allt är perfekt. Upplägg som sällskap.  

Liten chokladmousse med rårörda hallon

Liten chokladhimmel som serveras i ett snapsglas med hallon i botten, en variant jag garanterat kommer anamma hemma vid vårt köksbordet. Moussen gav mersmak och upplägget inspiration, på pricken precis som det ska vara. 

Enskede Gamla Matbod, vi kommer tillbaka. 

8 kommentarer:

  1. Men å vad sugen jag blev på att gå dit nu! Allt låter helt fantastiskt. Att ni hade en fin kväll råder det ingen tvekan om. Kram E

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du tyckte om! Jag brukar också ta den där lilla moussen i en kombination med kaffe och avec. Mums!

    Nästa besök gör vi tillsammans ;)

    SvaraRadera
  3. Åh så gott det låter. Behöver nog fixa kvällsmat. Fast röding och chokladmousse lär det inte bli...mer macka och te! ;) Kram!

    SvaraRadera
  4. Låter ljuuuvligt! Mannen blir galen på mig för att jag alltid vill dela både på fik o restauranger, men jag får hållas för det mesta :)

    SvaraRadera
  5. Grattis till stora dagen! Låter som att ni firade på bästa sätt :)

    SvaraRadera
  6. Låter inte dumt alls. Borde helt klart utforskas närmare av paret Nuhma. :)

    SvaraRadera