fredag 7 september 2012

Han ger tips och pratar med mig som om jag kan


Fredag igen. Föräldrarledighet till trots är fredag ändå alltid fredag. Ett avslut på veckan och ett avstamp inför helgen. Nu står dopplanering högst upp på todo-listan. Jag som en gång tyckte mig ha obegränsat med tid för planering och pyssel har nu plötsligt krympt till 'nu får vi banemej sätta lite fart'.

För er som följer mig på Instagram (@annasylvan) vet att jag provbakade macarons förra veckan. Nu återstår resterande produktion och om detta flyter på (inte ut) lika bra som tidigare lovar jag att ge ut en Macarons for dummies, för kan jag - kan alla! 


Blommor däremot är jag inte i närheten av redo att ge ut någon how-to-guide. Däremot får jag konstant inspiration (främst via bloggar) och min öron fladdrar aldrig lika intensivt som när någon säger; trädgårdstips, bärbuske och beskärning.

Jag diskuterar med gubben på torget. Han ger tips och pratar med mig som om jag kan. Jag känner mig stolt och hoppas att någon hör. Jag hoppas att de tänker; Oj, hon verkar ha en blomstrande rabatt som får självaste Rosedal att blekna. Ha! Det kan de tro, och sen får vi innerligt hoppas att de inte går förbi utanför gatan när jag fibblar med olika jordsorter som om de vore kemikalier med dödskallar på. Dressjord, e-jord, p-jord och citrus-jord. För att inte tala om solmull, barkmylla och r-dress. Herre Gud!

Bah! Jag är ju bara 34 tänker jag för att lugna mig själv. Jag har hela livet på mig att plantera perenner, utrota kirskål, bevandra mig i jordsorter och peta bort ovälkommen åkerfräken. Till dess snackar jag med gubben på torget och bakar macarons.

8 kommentarer:

  1. Det låter som en fin plan. Och dina macarons var ju så fina!!! Mina första var inte i närheten av dina kan jag säga. Ha en härlig helg nu. Kram Elina

    SvaraRadera
  2. Jag ler. För du skriver så himla bra. Och jag var nästan trettioåtta innan den gröna passionen drabbade mig. Hopp finnes :) Fin fredag! Kram

    SvaraRadera
  3. Ha, vilken härlig text!!
    Ha en fin helg!
    Kram Cecilia

    SvaraRadera
  4. Din lilla söta lammunge ;)
    Gröna fingrar KAN växa ut ... med åren. (säger en lite äldre som vet, hahaha ... )
    Kram och trevlig helg, u.

    SvaraRadera
  5. Hihi... söta du! Klart du kan.. om du vågar! Om inte annat så lär man sig hela tiden..

    Hoppas att du får en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Jag älskar gubben på torget! För jag gissar att du menar blomstergubben i Frugan? Så rar är han! Utan hans tips och råd så skulle jag nog bara lyckas hålla blommorna vid liv en vecka. Nu brukar dom leva två-tre veckor i alla fall. ;-)

    SvaraRadera
  7. Haha sån igenkänning.
    Vi älskar stan, men tänker att familjekonceptet kanske underlättas av spenat och massa sköna grannungar att rocka med, så på ett par års sikt är vi säkert där, ska bara maxa stadsdosen först.. Utan nåt som helst trädgårdsintresse lägger jag ändå numera lite sånt där på minnet, perenner, chokladblomma och jätteverbena, för fint vill man ju ha det, om man nu blir med trädgård.
    Kram

    SvaraRadera
  8. This design is stellеr! You most сertainly know hoω to
    kеep a reader amused. Between your wit anԁ your videos,
    I was almost mоved to staгt my oωn blog (well,
    аlmoѕt...HaΗa!) Wоndeгful job.
    Ι rеally loved whаt you had tο say, and more than that, how you рresented it.
    Too coοl!
    Also see my site :: make money

    SvaraRadera