torsdag 20 september 2012

Torsdagstema: Höstplantering





Jag hade liksom en ambition att den här mammaledigheten skulle jag ägna vissa områden mer tid. Trädgården var en sådan sak. Innan semestern köpte jag ett helt lass blommor bara för att det skulle se "bebott" ut när vi åkte på road trip. Tack vara det knasiga sommarvädret överlevde dessa håll-tjuvarna-borta-blommor hela sommaren. Varken eftertanke eller omsorg lades således ner på sommaren planteringar.

Så kom hösten. Och dopet. Och hela huset fullt med folk. Det skulle piffas på både utsida som insida, åtminstone skulle det vara fina blommor i krukorna utanför dörren. Så snacka om quick-fix. Gubben på torget sålde på mig allt som fanns under kategorin "tåligt". I år fick jag lära mig att det finns något så vackert som silverek och att kärleksörten som sitter i rabatten kanske kan överleva till nästa år. Det är möjligt, inte säkert. Mellan amning och hämtning sattes växterna i jorden. Pust, sådärja!

Så ljung, prynadskål och kärleksört trängs i plastkrukorna som jag måste komma ihåg att ta in innan kyla och frost anländer. Ljung och kärleksört planterade jag i "min rabatt".  Ja, jag kallas den så - min rabatt - för jag har stora ambitioner där inför framtiden.


Betydligt mer genomtänkta höstplanteringar hittar ni i Fabriken idag.

9 kommentarer:

  1. Heja dig! Allt har sin tid känner jag när jag läser vad du skriver. Vackra bilder!

    SvaraRadera
  2. "Mellan amning och hämtning sattes växterna i jorden". I´m with you girl! Gillar ditt inlägg!

    SvaraRadera
  3. Men du - kärleksörten kommer leva många år. Den är som ett monster liksom. Och om du tar håret från din hårborste och klipper smått, smått och strösslar över nu i höst så slipper de bli uppätna av dina söta rådjur där ute ... ;)

    Så kul att jag kunde imponera på dig Rackarunge! ha!
    Men du vet, jag är ju en bonnatös i botten. Småååååland. Vishan.
    Haha, och en mamma som egentligen skulle blivit trädgårdsmästare.
    Och som lärt mig att man ska bara hugga in - inte tveka. Antingen dör det eller så blomstrar det och lever vidare.
    Jag lyckas faktiskt oftast med mina planteringar.
    Så vill du ha tips så --- hahahahahahah!

    Stor kram - och du, du imponerar på mig också. Mellan amningar och allt annat, woooow!

    Kram u

    SvaraRadera
  4. Du har ju planterat höstfägring, fast du haft fullt upp. Bra jobbat och snyggt. Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Även om det inte är så genomtänkt, så är det väldigt fint! Min ambitionsnivå brukar också ligga lite högre än vad som visar sig vara möjligt. Ljung och prydnadskål känner jag igen! ;-)

    SvaraRadera
  6. Å så mysigt att ha en trädgård att påta i, fint för själen :-) Ha en härlig helg! Kram Elina

    SvaraRadera
  7. Haha, det "hålla-borta-tjuvarna-knepet" har jag aldrig hört förut!
    Du är i alla fall inte ensam om att ha höga ambitioner och sen så kommer livet emellan..

    Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  8. Underbara höst och underbara blogg du har

    SvaraRadera