onsdag 19 september 2012

Pannacotta med lakrits


Efter att dekoration av de små plastglasen var avklarat gällde det att fylla dem med det smarrigaste jag kunde komma på. Hmm.. en väldigt god smakkombo är hallon och lakrits. Färdigdiskuterat.

Choklad och viol fanns redan representerat på dop-dessertbordet. Så valet var givet. Lakritspannacotta med hallon. En perfekt dessert när man är många och går finfint att förbereda, gärna redan dagen innan.



Recept, ca 4-6 portioner
5 dl vispgrädde
1 st vaniljstång
1/2 dl socker
3 st gelatinblad
Lakritsessens efter smak (från Stockholms Essencefabrik)
Färska hallon

Skrapa ur fröna ur vaniljstången. Koka upp grädde, socker, vaniljstång med vaniljfrön.
Blötlägg gelatinet i minst 5 min i kallt vatten.
När grädden kokat upp, dra av den från plattan, och rör ner gelatinbladen så de löser sig. Ta ur stången.  Låt svalna och smaksätt med essens.

Häll upp i portionsformar och ställ i kyl ca 2 timmar eller tills pannacottan har stelnat.
Mosa hallon och garnera före servering.

Om det känns lite för fett med bara vispgrädde kan man använda mellangrädde.


Och så morgondagens i-landsproblem.
I morgon kl. 21 börjar Hela Sverige bakar på Sjuan, strax efter andra avsnittet av Kockarnas kamp. Mycket nöje för matälskaren, men problemet är att kl. 21 sänds även New Girl med bedårande Zooey Deschanel och krockar således med Hela Sverige bakar. Eftersom jag är lite småkär i Zooey/Jess får vi verkligen se vem av sötsakerna som vinner min tittarsiffra i morgon. En sak är säker, Dallas får absolut ingen mer av min dyrbara tid.

I morgon är det också tema Höstplantering i Fabriken.

Psst! Har äntligen blivit med ny header - vad tycks?

10 kommentarer:

  1. Jag gillar också hallon & lakrits väldigt mycket - får nog testa! :-)

    SvaraRadera
  2. Ser farligt gott ut!
    Jag älskar lakrits :-)

    SvaraRadera
  3. Ser ju så gott ut. lakrits gillar vi. Ha det bra. /Anna

    SvaraRadera
  4. Låter ruskigt gott! Kul med omväxling på utseendet på bloggen! Gillar bildspelet sådär extra mycket!

    SvaraRadera
  5. Snyggt tycks det om nya headern! Och lakritspannacotta låter spännande. Undrar om det är något som skulle våga provas i detta hem. Maken älskar ju lakrits så där går det nog hem :)

    Kramar

    SvaraRadera
  6. Men ååå så gott! Måste jag testa nån gång :-) Ha en fin Torsdag. Kram Elina

    SvaraRadera
  7. Har ätit något liknande fast med Turkisk peppar istället för lakritsessens. Inte helt dumt det heller. Snygg header även om jag tyckte bilden på Ester var härlig. Puss

    SvaraRadera
  8. vilka spännande smaker du har i dina kreationer.
    herre gud.
    min familj är inte så 'modern' i sina smaklökar, tyvärr.
    så det ska vara det traditionella mest.

    hoppas ni har det mysigt där ute hos er, och tack för alla svar på insta ;)
    barca blir ju super nice.
    lyllos.

    SvaraRadera
  9. ... och nu ser jag. du piffar på din blogg???? fint!

    SvaraRadera
  10. Mums! Hade det inte varit för att jag vet att helgens gäster inte gillar lakrits så hade det garanterat blivit detta. Det vattnas i min mun just nu i allafall (och jag sitter fortfarande kvar på kontoret;)Men jag ska direkt hem till min mamma (pappa jobbar) och äta massor av goda ostar och kex när jag slutat idag, inte fy skam det heller.

    Jag gillar verkligen din nya stajl på bloggen! Headern är riktigt snyggt och passande utifrån nuläget;)Heja heja!

    Kraaam Tina

    ps. stort varmt tack för dina fina ord om min söndagsbild vännen:)

    SvaraRadera