måndag 17 september 2012

Jo, det är sant. Briepaj.


- Är det vad jag tror att det är?
- Jovisst, det är briepaj, hur gott som helst.
- Är inte det lite mastigt?
- Jo, det stämmer.

Mastig, men ändå väldigt god. Ungefär som prinsesstårta.
Jag älskar att laga paj. I bland glömmer jag bort det eller tycker att det är lite kladdigt att göra pajdeg utan en matberedare. Men inte den här pajdegen, den rör du lätt ihop med en spade. Busenkelt och funkar med vilket fyllning som helst.

Recept kommer här.

Deg:
1 dl neutral olja
1/2 dl mjölk
3 dl mjöl (jag tog 2 dl vetemjöl + 1 dl rågmjöl)
1/2 dl linfrö (högst valfritt, men jag gillar tuggmotstånden bland all ostmassa)
Lite salt.

Blanda ihop, tryck ut i pajform, låt stå en stund i kylskåp.

Fyllning: 
3 st ägg
3 dl mjölk
En hel (japp!) brie, ca 200 g.
Salt + peppar

Dekorera pajen lite piffigt med osten, blanda ägg + mjölk, håll på. Krydda och tjoff in i ugnen på 200 gr i ca 30-40 minuter.

Den här pajen kräver verkligen en side sallad. Verkligen. Annars blir det liksom bara ost. Inte för att det är på något vis fel, men en sallad lyften liksom hela klabbet.

För icke-veggo-alternativ serverar jag med en god seranoskinka eller rostbiff.

10 kommentarer:

  1. Åh jisses vad gott det måste vara. Inga kalorier i den eller hur? Kram och tack för receptet./ Pia

    SvaraRadera
  2. Det här ska provas. Men med lchf-pajdeg. Briepaj. Jag tror jag döööör!

    SvaraRadera
  3. Mums! Låter galet gott! Måste testas!

    SvaraRadera
  4. Nä, jag smäller av. Att göra briepaj av en hel brietårta. Låter farligt men härligt. Pajdegen måste jag defintivt testa. Gillar pajdegar som man enkelt kan röra ihop!

    Kram Karin

    SvaraRadera
  5. Kan tänka att den skulle passa väldigt bra på ett buffébord. Mängden ost gör att den påminner om västerbottenspaj- min bufféfavvo. Men som du säger. Bara en bit paj utan något till blir nog lite väl mastigt.

    SvaraRadera
  6. Hur gott lät inte det där! Mums med en sallad och seranoskinka till!

    Ps. Vad kul att ni var nöjda med besöket igår!

    SvaraRadera
  7. Lägg ägg...!!!!! dettta måste provas! ASAP! Låter SÅ smarrigt! :D

    //M

    SvaraRadera
  8. Nu har jag skrivit ner receptet och denna ska testas till söndags-lunch. Har haft den i tankarna så länge!

    Trevlig fredagskväll Anna och stor kram!

    SvaraRadera