tisdag 25 september 2012

Macarons för dummies, del 2 - receptet och hela klabbet


Här kommer det, mitt bäst-i-test-macarons-recept! Glöm nu inte. Läs noga. Var noggrann. Allt om förberedelser och vägen till att våga kan ni läsa här - för precis som Petra säger så är detta lite av en materialsport.

Lycka till!

Grundrecept - Macarons
120 gr äggvita, uppdelad i två skålar, jag förtydligar 60gr + 60gr
35 gr strösocker
150 gr strösocker till sockerlag
50 gr vatten
150 gr mandelmjöl (finns i de flesta välsorterade mataffärer)
150 gr florsocker

Jag väger och häller upp allt i små bunkar först.

Sikta mandelmjölet ihop med florsockret. Ställ åt sidan.
Blanda vatten och 150 gram strösocker i en kastrull. Koka upp till 118 grader (nej, det är inget skämt. 118 grader! Exakt.)

Under tiden (jag vet, sjukt besvärligt för att inte tala om stressande); vispa 60 gram äggvita till mjukt skum i köksmaskin eller med elvisp. Tillsätt 35 gram strösocker under vispning.

När sockerlagen nått rätt temperatur, häll den i marängen med vispen igång på mellanhastighet. Häll ganska snabbt eftersom sockret kan stelna. Höj hastigheten och vispa marängen tills den är nere i rumstemperatur och är glansig. Det kan ta 15-20 minuter. Marängen ska vara tjock i konsistensen. Och glansig.

Tillsätt hushållsfärg om du vill.

Rör ner den andra äggvitan i mandelmjölet och ev. smaksättning.

Vänd försiktigt ner marängen i mandelblandningen. Vänd till en jämn smet. Rör inte för mycket!

Trä en spritspåse över en kanna och fyll påsen med marängsmeten. Spritsa jämna 5kr-klickar med smet på bakplåtspapper (rita på baksidan av pappret om ni behöver hjälp med storleken). Låt macaronsen stå och torka i 30-60 minuter. De ska vara lite torra på ytan innan de gräddas, det hjälper till att hålla formen och ge den där "foten" de ska ha. Om de har en liten topp från spritsen kan du försiktigt släta till den nu när ytan med blött fingret.

Sätt ugnen på 160 grader under tiden. Grädda i 10-15 minuter. De ska vara fasta på ytan och fått en "fot". Låt dem svalna innan de tas bort från bakplåtspappret. Det är först nu du vet om du har lyckats. Med stressrosor på halsen, hög puls och lite lätt åverkan i armhålan är det nu dags för det mindre avancerade momentet; smörkrämen.


Smörkräm 
110 gram smör, rumstempererat
5 dl florsocker
1-2 msk mjölk (eller någon likör)
ev. färg och smaksättning, se förslag nedan**

Rör smör och socker smidigt. Tillsätt färg och 1 msk vätska. Rör ihop och tillsätt eventuellt mer vätska för att få en konsistens som går att spritsa. Fyll en spritspåse med krämen.

**
Hallonmacarons: röd hushållsfärg 2 msk hallonsylt (jag testade också att värma grädde, smält vit choklad och tillsätt mosade hallon - enligt mig - för sött & för löst!)
Choklad- och hasselnötsmacarons: 2 tsk kakao,  2 msk nutella,  1 msk kakao
Pistagemacarons: Pistage-essens, efter smak, grön hushållsfärg
Lakritsmacarons: Svart hushållsfärg, lakrits-essens efter smak,  2 tsk Sambuca
Violmacarons: Lila färgpulver, violessens efter smak (det går inte så bra att blanda röd och blå hushållsfärg - tro mig, det blev beige)

Tyvärr inte hittat eller testat någon bra med passionsfrukt, Karin!

I Stockholm finns Stockholms Essencefabrik på Wallingatan 14 - utbudet på smaksättning och färgmedel där är enastående!


Och vad gör man nu med alla äggulorna som blir över? 
1. Spagetti carbonara
2. Egen vaniljvisp (äggula, grädde, vaniljstång och vaniljsocker)

Och psst! Detta är en helt ovetenskaplig guide. Jag tar inte, notera inte, på mig macarons-proffshatten. Jag har bakat fyra gånger. FYRA. Jag är alltså ingen fullbordad Roy Fares, heller ingen Leila bakar. Men en sak är säker - kan jag, kan ni.


The End. 

14 kommentarer:

  1. Vilket jobb! Men snygga blir de... Jag tillhör de (en minoritet) som ännu inte har smakat...
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Var är gillaknappen? Anna, du är grym, nu vill ju jag också prova med hopp om samma bravur!

    SvaraRadera
  3. Alltså, inte en chans på hela jorden att jag ger mig på det där! För faktiskt, det där kan INTE jag. Än i alla fall. Jag blir stressad bara av att baka äpplemuffins tillsammans med Polly. Jag är desto bättre på att äta så själva bakandet överlåter jag till någon annan. Sjukt impad av dina fina! Ser sjukt goda ut!

    SvaraRadera
  4. Shiiiiiiit Anna vad du är grym!
    WOWWOWOWWOWWOWWOW!

    Och vackra bilder på dina små underverk är det också ...

    Ha en LJUVLIG dag i macaroni-land.
    Ulrika

    SvaraRadera
  5. Verkligen jättetjusiga! Vad gäller smaksättningar så kan jag tipsa om att passa på att kika i mataffärerna när man är ute och reser. Brukar alltid handla med mig hem när jag besöker Dublin. /Liza

    SvaraRadera
  6. Jag är så så impad Anna! De är helt fantsatiska, duktiga du! Med den här guiden så kanske, kanske att jag kommer försöka :)

    ..och du, nix ingen klocka ännu. Helt galet va!

    SvaraRadera
  7. Åh Anna nu har jag använt din eminenta beskrivning för felsökning och tro mig jag kommer göra annorlunda nästa gång. :) Första satsen sprack och jag fick inte heller till foten. Förstod i ärlighetens namn inte varför eftersom jag inte tyckte att jag gjorde annorlunda än sist så de blev hyfsat lyckade. Ska definitivt vispa marängen längre nästa gång. Kör du förresten ner färgen i marängsmeten? Blev sugen på att besöka Essencefabriken när jag kommer till Stockholm på lördag. Kram och tack för alla tips!

    SvaraRadera
  8. Ok, glömde säga att jag testade att smaksätta mina med vit choklad, grädde och passionsfrukt. Tror jag gillar det men den behöver lång tid i kylen för att få hanterbar konsistens. ;)

    SvaraRadera
  9. Vilka macaroons. Imponerande! Och så bedårande fint och genomtänkt dopet var! Jag älskar allt! Nu får du slappna av en kväll med de dära böckerna tycker jag:) http://volang.elleinterior.se/och-vinnarna-ar/

    SvaraRadera
  10. Duktigt!
    jag kör bara med kallvispad maräng och har aldrig testat med varmvispad. Jag fick tipset från Mia Öhrn att göra det så enkelt som möjligt och att resultatet blev ganska lika, men då med betydligt mindre jobb med kallvispad. Har du testat både och märkt någon skillnad?
    Jag kör även fyllningarna med recept från Mia Ö och då är det vitchokladtryffel som man smaksätter. Just mixat passionsfruktkött blir bra med vit choklad - det syrliga bryter av!!

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kallvispad vs varmvispad? Vad är skillnaden? Är det sockerlagen? Måste googla Mia Öhrns recept.

      Tack för tipset med vit chokladfyllning! Måste testas. Honung alltså, noterat. 1000 tack!

      Radera
    2. Googla!!!
      Karin LG

      Radera
  11. Ett tips för vit chokladfyllning - gör den med liiiiite grädde, och med honung (konsistens) samt en syrlig frukt. Då blir den varken för lös eller för söt!

    SvaraRadera
  12. Tack för tipset! Detta ska jag absolut testa. Bakade efter Mia Öhrns recept i somras. Gjorde mitt eget mandelmjöl och hela faderullan (tog typ en vecka), men bra blev det inte. Hoppas på ditt recept nu!

    SvaraRadera