söndag 2 september 2012

Moodboard i augusti






Augusti mood board på initiativ av fantastiska Karin A. Jag lovar, det blommar inte en endaste liten pytteblomma i min trädgård. Inte ens i krukorna. De pelargoner som jag hade tänkt att övervintra har sagt bye-bye för länge sen. De lämnade mig. Ensam och sörjande.

Jag har planerat höstkrukor som plåster på de blödande såren. Kål, ljung och kärleksört. Vackra höst.

På agendan står inköp av höstanemoner som jag via Instagram@weronicaf fick vet att man kan planerat i kruka. Nu. Tills vi sätter egna som kommer igen - år efter år. Perenn. Ett ord som jag för två år sen aldrig hade hört (jo, det är sant). Och ett tips till från samma trädgårdsguru. Rosenskära, planteras i maj och ger sedan blomsterhav (!) på sensommaren (borde vara nu). Två tips till mig själv och vår saknade blomsterprakt.

Däremot ger trädgården full skörd inom ett av mina favoritområden - äta! Frukt och bär - baka, baka. Äpplen, svarta vinbär och plommon (via grannen). Sannerligen att detta räknas som prakt. Det är ju både vackert och praktiskt. Äpplenas tid är här. Plommonen är hög tid att plocka ner och vinbären ligger redan i fryspåsar i nedersta facket.

Karins augusti-bidrag hittar ni här, och mina tidigare här.

En ljuvlig söndagskväll önskar jag er!

6 kommentarer:

  1. Frukt är bra fint att ha hemma i trädgården! :-)

    SvaraRadera
  2. Åh men frukt och bär är minst lika fina och bra som blommor. :) Gillar din moodboard mycket! :) Höstanemoner ska du absolut sätta (till våren) och varför inte några röda solhattar (blommar jättefin nu) och höstsilveraxet med sin fina färg. Höstfloxen är också ljuvlig med sin goda doft! :) Kram!

    SvaraRadera
  3. Härligt med frukt och bär. Vackra färger och sköna former samt underbara smaker. Kraaam Pia

    SvaraRadera
  4. Vår trädgård ser nog ut precis som er. Inte en blomma! Bara grönt och så en gräsmatta full utav fallfrukt. Idag har jag fått en hel drös med braiga tips av Weronica till nästa år, måste komma ihåg dem nu bara :)

    Vackra bilder! Kram!

    SvaraRadera
  5. Mohahaha - ska visa min mamma att jag blir kallad trädgårdsguru! Jag har tagit död på fler krukväxter än de flesta innan dessa fyra år som vi har bott i hus, men tycks ha skådat ljuset iofs :) Det är ju så skoj, även om min lust fick sig en törn i år med alla larvangrepp på häck och syrenbuskar. Vi hoppas på en isande kall vinter så att de dör - varendaste en! Klart du skall plantera Rosenskära. Otroligt tacksamma. Och höstanemon kan man kosta på sig i kruka tycker jag. De står fint nu några månader. Anemon som perenn tar vi till våren. Kram

    SvaraRadera
  6. Samma här,jag köper nya blommor då och då. bor i lägenhet och fotar andras trädgårdar eller det jag plockat från naturen. Går det också :-)

    Ha en fin vecka. // Lissen

    Ps Fast en liten trädgård skulle jag vilja ha Ds

    SvaraRadera